Falen biedt kansen voor innovatie

Organisaties waar ruimte voor falen is, herstellen sneller en beter van tegenslagen. Ruimte voor falen leidt ook tot stimulering van innovatie. Toch geven Nederlandse ondernemingen hun medewerkers weinig ruimte om fouten te maken, zij zien falen niet als een kans om te leren.

Dit blijkt uit het jaarlijkse internationale onderzoek ‘Best Companies for Leadership’ van Hay Group onder 2.200 organisaties wereldwijd. In Nederland ziet twee derde van deze Best Companies for Leadership falen niet als een kans om te leren. Dat is volgens de onderzoekers een gemiste kans, omdat het incasseren van tegenslag een noodzakelijke stap is in de ontwikkeling van leiders.

Ruim 70 procent van de Europese Best Companies for Leadership meent dat falen niets is om je voor te schamen. Ze zijn bereid om meer risico te nemen en herstellen beter en sneller van tegenslagen dan de rest van de organisaties. Deze instelling draagt bij aan de ontwikkeling van flexibele en veerkrachtige leiders.

Bijna alle senior managers bij de Nederlandse Best Companies for Leadership zijn zeer goed in staat oprechte betrokkenheid bij medewerkers te creëren, zowel bij de organisatie als bij collega’s onderling. Dit leidt tot meer betrokkenheid en meer werkplezier. Nederlandse Best Companies for Leadership scoren hier 96 procent, terwijl dat getal bij de Europese Best Companies for Leadership op 70 procent ligt.

Gerelateerde artikelen