Facturatieproces ENGIE binnen 24 uur geoptimaliseerd

Celonis en ENGIE hebben afgelopen weekend 22 studenten uitgedaagd een complex vraagstuk op te lossen omtrent het inkoopproces van ENGIE.

Na 24 uur lang data – afkomstig uit de ERP-systemen van ENGIE – te ontginnen, is het de deelnemers gelukt het facturatieproces van ENGIE te optimaliseren. De hackathon trok deelnemers uit maar liefst twaalf verschillende landen en vond plaats op de JADS (Universiteit Jheronimus Academy for Data Science) en het Celonis kantoor in ’s-Hertogenbosch.  

De opdracht
Tijdens de hackathon gingen de deelnemers in teams dieper in op het facturatieproces van ENGIE. De crediteurenafdeling van ENGIE is verantwoordelijk voor de correcte en tijdige verwerking van facturen van leveranciers. Indien de factuur niet overeenkomt met de inkooporder en/of goederenontvangst, treedt er een mismatch op in de purchase-to-pay-oplossing van ENGIE. Door deze mismatch wordt het betaalproces vertraagd, waardoor facturen mogelijk niet op tijd worden betaald. De deelnemers van de hackathon hadden 24 uur de tijd om met behulp van process mining-technologie uit te vinden wat de bottlenecks in het proces waren en hoe deze opgelost konden worden. Het winnende team ontwikkelde een voorspellend model waarmee facturen die waarschijnlijk te laat betaald worden al vroeg worden opgemerkt.

“Met het organiseren van deze hackathon toont ENGIE dat het bedrijf focus heeft op het digitaliseren en automatiseren van haar interne processen. Met de vernieuwende oplossingen die gepresenteerd zijn, kunnen we onze processen beter stroomlijnen en werken we efficiënter”, zegt Mike van der Weerd, CFO ENGIE Nederland.

“Het was goed om te zien dat het de deelnemers lukte met zeer beperkte training vooraf binnen 24 uur diepgaand inzicht te verkrijgen in het bedrijfsproces van ENGIE”, zegt Lucas van den Ingh, Head of Solution Engineering Benelux bij Celonis. “De creatieve oplossingen die de teams hebben aangedragen, kunnen ENGIE daadwerkelijk verder brengen. We zijn trots te zien dat er vanuit verschillende kanten veel interesse is naar process mining-technologie en de mogelijkheden hiervan.”

De prijs
Op zondag 10 februari presenteerden de deelnemers hun bevindingen aan een jury bestaande uit managers van zowel ENGIE als Celonis. Het winnende team mag het hoofdkantoor van ENGIE bezoeken in Parijs. Hier krijgen zij de unieke kans om hun oplossing te presenteren aan de belangrijkste stakeholders van ENGIE. Daarnaast krijgen ze gratis toegang tot Disneyland Parijs.

Over Celonis
Celonis is een softwarebedrijf dat de Intelligent Business Cloud aanbiedt, een oplossing gebaseerd op process mining-technologie. Als marktleider in process mining, helpt Celonis bedrijven snel inzicht te krijgen in operationele processtromen voor het optimaliseren van hun bedrijfstransformatie. Bedrijven wereldwijd – waaronder Siemens, GM, 3M, Airbus en Vodafone – vertrouwen al op Celonis’ technologie om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren. Dit resulteert in een miljoenenbesparing en tegelijkertijd zorgt het voor een hogere klanttevredenheid.

Op dit moment heeft Celonis kantoren in Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, en het Verenigd Koninkrijk.