Engelse bank HSBC voert honderd procent thuiswerken in

Zeventig procent van de 1800 medewerkers op het callcenter heeft er oren naar.

HSBC is van plan om 1.200 callcenter medewerkers een contract aan te bieden om permanent thuis te werken. De bank heeft de medewerkers een onkostenvergoeding van 300 pond in het vooruitzicht gesteld om de kosten voor thuiswerken te dekken. Dat meldt persbureau Reuters.

De Britse vakbond Unite liet tegenover persebureau Reuters weten dat ongeveer zeventig procent van de 1.800 callcenter medewerkers, die op verschillende plekken in Engeland, Wales en Schotland werkzaam zijn, zich vrijwillig heeft aangemeld om permanent vanuit huis te blijven werken.

Een kwart van de medewerkers sloeg het aanbod af, omdat ze ten minste voor een deel van de tijd op kantoor wilden werken, terwijl vijf procent er de voorkeur aan gaf om helemaal terug te gaan naar kantoor. Sinds de uitbraak van de coronapandemie had HSBC reeds een callcenter gesloten in Swansea in Zuid-Wales. De twee belangrijkste resterende callcenters bevinden zich in Leeds in Noord-Engeland en in Hamilton in Schotland.

Net als bij HSBC worden vergelijkbare stappen gezet bij JPMorgan. De zakenbank verwacht dat tien procent van haar werknemers thuis zal blijven werken zodra de pandemie ten einde is. Jamie Dimon, topman van JPMorgan, liet in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders doorschemeren dat de bouw van het nieuwe hoofdkantoor van JPMorgan gewoon zal doorgaan en dat er ter plaatse meer werknemers zullen blijven werken. Hij benadrukte echter dat de veranderingen in het algemeen “onze behoefte aan onroerend goed significant zullen verminderen”.