Eindejaars-inhaalrace achterstallige betalingen kost bedrijven tienduizenden euro's

Bedrijven laten de betaalachterstanden van hun klanten aan het eind van het jaar zo ver oplopen, dat ze in november en december alle zeilen moeten bijzetten om achterstanden in te lopen en de cijfers voor het jaarverslag op orde te krijgen. Dat kost de gemiddelde onderneming tienduizenden euro's aan rentelasten.


Dat constateert Peter Kramer, directeur van credit management specialist Concredis ieder jaar weer in de praktijk. Kramer ziet aan het eind van het jaar dat bedrijven in een grote piek extra veel interim debiteurenbeheerders inhuren, om de achterstallige betalingen binnen te harken die ze de rest van het jaar laten liggen.

Bedrijven houden zich hiermee eigenlijk zelf voor de gek. Ze kunnen in het jaarverslag een lage debiteurenstand laten zien, maar betalen gedurende de andere maanden in het jaar wel onnodig hoge rentelasten omdat ze in deze maanden het uitstaande saldo laten oplopen. Het zou derhalve beter zijn als bedrijven gedurende het hele jaar voldoende aandacht voor het debiteurenbeheer hebben. Kramer kan tips en toelichting op zijn berekening geven.
__________________________________________________________________________________

Zet uw afdeling Credit Management in 1 dag strategisch op de kaart

Tijdens het seminar Credit Manager in één dag geeft Credit Management expert Raimond Honig inzicht in de strategie van befaamde managementdenkers. Ontdek in één dag hoe u als Credit Manager sneller en effectiever kunt anticiperen op de uitdagingen waar uw organisatie voor staat. Meer informatie en inschrijven.

__________________________________________________________________________________