Eén op vijf CEO's zit fout

CEO's zijn óf leiders óf managers; 17 procent zit op de verkeerde plek.

CEO gedrag kan worden verdeeld in twee hoofdtypen: de leider en de manager. Managers focussen zich op taken en zijn erg hands-on, zij werken aan aan de bomen. Leiders daarentegen geven prioriteit aan zaken op het hoogste niveau, zij bekijken het bos.

Dat is de conclusie van een gedragsonderzoek gebaseerd op hun dagelijkse agenda, onder 1100 CEO's, door de Imperial College Business School (pdf). Daaruit kwam ook naar voren dat de leidende CEO doorgaans bij bedrijven werkt, die productiever en winstgevender zijn. Dit komt vooral omdat de leiderschapsstijl goed past bij de missie en waarden van het bedrijf.

Het onderzoek maakte duidelijk dat 17 procent van de CEO's niet geschikt zijn voor hun organisatie. Men wijt dat aan een tekort aan leider-CEO's. Dat tekort is groter naarmate het land een lager inkomen heeft. Die ongelijke distributie zou verklaren waarom zulke landen tot 13 procent lagere arbeidsproductiviteit hebben. De onderzoekers pleiten ervoor moderne machine learning methoden toe te passen op leiderschapsdata om zo CEO's en beter te matchen met de behoefte van organisaties.

Presenteer en onderhandel met resultaat

Wil je zelfverzekerd overkomen in presentaties en meer voor elkaar krijgen dan je voor mogelijk hield? De leergang Presentatie- en Onderhandelvaardigheden stelt je in staat deals succesvol af te ronden en een onvergetelijke indruk te maken tijdens presentaties. 

Bekijk het programma

(bron: Imperial College Business School; foto: Andrea Piacquadio, Pexels)