Eén op de zeven organisaties pas over vijf jaar datagedreven

Eén op de zeven organisaties pas over vijf jaar datagedreven
Vijftien procent van de organisaties zal pas over vijf jaar datagedreven zijn, aldus de finance professionals.

Datagedreven werken is niet voor iedere organisatie toekomstmuziek. Zo hoopt twee op de drie organisaties (67%) binnen drie jaar volledig datagedreven te zijn. De ambities die organisaties willen verwezenlijken door besluiten te nemen op basis van data, lopen uiteen. Het meest genoemde doel is de efficiëntie van bedrijfsprocessen verhogen (22%). Maar voor respectievelijk vijftien en veertien procent van de organisaties moet datagedreven zijn er vooral voor zorgen dat ze beter kunnen reageren op marktontwikkelingen en –trends, en hun service- en/of productaanbod kunnen vergroten. Dit alles blijkt uit de Fintech Barometer 2021, een onderzoek van Visma | Onguard.

Finance professionals hebben hoge verwachtingen van Big Data: het merendeel (43%) geeft aan dat dit de trend binnen hun vakgebied is waar zij het meeste van verwachten. De invloed van de trends kunstmatige intelligentie en Internet of Things staan met respectievelijk 31 en 29 procent op een tweede en derde plaats. Kijkend naar hoe belangrijk data nu zijn binnen organisaties, wordt duidelijk dat deze vooral een ondersteunend doel dienen: bij 47 procent van de organisatie ondersteunen data de processen. Een kwart (26%) van de organisaties zegt een datagedreven organisatie te zijn. Dit percentage ligt iets hoger dan in 2019, toen lag het op 24 procent.

Marieke Saeij, CEO bij Visma | Onguard: “Een volledig datagedreven organisatie heb je niet zomaar. Het is echter wel opvallend dat nog zeker vijftien procent verwacht minimaal vijf jaar bezig te zijn met die transitie. Zeker omdat nieuwe trends zich alweer aandienen. Bijvoorbeeld de trend Intelligent Automation, wat het samenspel is tussen Big Data, kunstmatige intelligentie en Internet of Things. Bij Intelligent Automation worden ook bedrijfsprocessen die niet repetitief of voorspelbaar zijn, geautomatiseerd door middel van intelligentie.”

De Fintech Barometer 2021 is een kwalitatief onderzoek dat breed werd uitgevoerd onder financieel professionals in verschillende sectoren van bedrijven met meer dan vijftig werknemers.

Gerelateerde artikelen