Een kopje koffie met Tomas Friedhoff (Head Finance The 16 Student Entrepreneurs): ‘Turkije is zeer belangrijke groeimarkt voor Nederland’

Kansen zoeken in opkomende markten is de core business van The 16 Student Entrepreneurs waar Tomas Friedhoff Hoofd Finance en medeondernemer is. De focus in 2013 ligt op Turkije, een zeer belangrijke groeimarkt, na eerdere succesvolle edities naar China en de VS. Verschillende onderzoeken wijzen erop dat Turkije uiteindelijk zal uitgroeien tot de tweede economie van Europa. 'Nederlandse ondernemers moeten daarvan profiteren', is Friedhoff's stelling die hij ondersteunt met Turkije's BNP dat jaarlijks gemiddeld met 5.2% groeit.


ZAKELIJK

Wat is The 16 Student Entrepreneurs voor organisatie?
‘We zijn een groep van 16 student ondernemers met verschillende achtergronden die samenwerken in het aanboren van nieuwe groeimarkten. Het is een initiatief van het Amsterdam Center for Entrepreneurship en een groep Business Angels: 1&12 Ventures Daarbij doen we ook onderzoek voor andere ondernemers die geïnteresseerd zijn een nieuwe markt te betreden, maar de tijd en middelen niet hebben. We hebben geen winstoogmerk, maar doen het om ondernemerschap te ondersteunen en natuurlijk hebben we alle 16 eigen ondernemingen waarmee we groeiplannen hebben. Partijen betalen ons een vergoeding voor ons onderzoek en onze analyse. Wij kiezen ieder jaar een land waar we ons op richten. Momenteel zijn we in Turkije actief. We brengen de markt in kaart en betrouwbare partners en leveranciers. We hebben ook veel Turks-Nederlandse ondernemers in ons netwerk die daarbij helpen.’

Wat kom je zoal tegen in je marktonderzoek?  
‘Turkije is een cultuur waarin familie en persoonlijk contact, ook in het zakendoen, erg belangrijk zijn. Het is uitdagend om de juiste persoon te vinden, want degene die zich het krachtigst presenteert is niet altijd degene die de daadwerkelijke beslissing maakt.’   

Werken jullie samen met de overheid?
‘Jawel, we werken samen met Economische Zaken. Zij brengen ons bijvoorbeeld in contact met MKBers die te klein zijn voor de grote handelsmissies die EZ zelf organiseert.’   

Wat voor onderneming heb je zelf?
‘Ik assisteer een goede vriend met zijn productiebedrijf in duurzame design stopcontactcovers: voor meer informatie, zie www.suitedsuits.com.’

Welke ondernemingen doen mee aan het Turkse project?
‘Dat is een breed scala. 1 van de Turkse betrokkenen zit bijvoorbeeld in de agrarische sector. Nederland is hierin sterk in de hightech kant daar van en daar is behoefte aan in Turkije. In Turkije verrichten we marktonderzoek naar zijn Agrilaser en waar mogelijk, werven we klanten. We hebben ook een ondernemer die met zijn bedrijfje (www.viralpixels.nl) digitale uitleganimaties produceert om innovatieve diensten en producten van een bedrijf op een duidelijke manier te presenteren. Steeds meer bedrijven gebruiken zulke tools om ingewikkelde boodschappen helder over te brengen. Tot slot zijn we nog bezig met een financiële dienstverlener die een in-depth market scan van een sector in Turkije wil.’

Wat is de belangrijkste succesfactor van The 16 Student Entrepreneurs?
‘Dat is toch teamwork en elkaar succes gunnen. We hebben allemaal onze specialiteiten en doen daar een beroep op bij elkaar. Als je gevraagd wordt iets te doen waarvan je weet dat een collega het beter kan roep je zijn hulp in. Succes en vertrouwen zijn de succesfactoren van onze onderneming.’  

Wat zijn de ambities van de organisatie?
‘Wij willen zijn waar de groeimarkten zijn. Vorig jaar hebben we een reis naar China gemaakt. Dat is natuurlijk een bekende groeimarkt. Ambitie is juist ook om ondernemende studenten en jonge ondernemers in een vroeg stadium over grenzen te laten kijken, kijken waar de kansen liggen en laten zien dat ondernemerschap breder is dan het Nederlandse speelveld. Dit jaar staat Turkije centraal, een minder bekende opkomende markt dan China, maar desalniettemin een markt met veel potentieel. De economische groei bedraagt zo’n 5 tot 8 procent per jaar.’

‘Voor Nederlandse ondernemers is Turkije interessant omdat het veel voordelen heeft ten opzichte van China. Het is dichtbij, dus voor agrarische producten kun je nog exporteren. Ook lijkt de Turkse ondernemerscultuur op de Nederlandse. China is voor een multinational interessant om te betreden, maar voor een MKB-ondernemer is het echt een andere wereld.’

Wat voor kansen zie je in Turkije?
‘Turkije is dé groei-economie binnen Europa. In 2050 is het de negende economie van de wereld en de tweede van Europa. Meerdere marktpartijen voorspellen dat. Nederland kan meeliften met die groei. Wij hebben nog expertises waar in Turkije behoefte aan is, zoals financiële dienstverlening of de agrarische sector.’  

Wat zijn de belangrijkste valkuilen van een stap naar Turkije?
‘Nederlanders zijn vrij direct. In Turkije is dat minder. Ook hebben ze een hele formele business cultuur: uitstraling is vrij belangrijk. Ook al is het 30 graden, je komt toch strak in het pak met gepoetste schoenen naar een afspraak.’

Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?
‘Mijn stip aan de horizon is dat The 16 Student Entrepreneurs een nog bekendere onderneming is en dat we naast de reguliere instituties een vaste partner zijn voor ondernemers die willen internationaliseren.’

####

PERSOONLIJK
Naam: Tomas Friedhoff
Leeftijd: 26
Woonplaats: Heemstede
Opleiding: Bedrijfskunde
Carrière: ABN AMRO en The 16 Student Entrepreneurs
Website: www.the16se.nl
Huidige functie: Hoofd Finance
Organisatie: The 16 Entrepreneurs
Specialiteit(en): Crisismanagement, Onderhandelen, Innovatieve oplossingen
Favoriete bezigheden in vrije tijd: Coachen (roeien), hardlopen, reizen, roeien, wielrennen

Wat is je favoriete managementboek?
‘Dat is ‘To the Desert and back’: The story of the most dramatic business transformation on record’. Het boek is geschreven door Tex Gunning in de tijd dat hij een zeer succesvolle transformatie heeft doorgevoerd bij Unilever. Dat deed hij door mensen uit hun comfortzone te halen en echt een team te vormen. Ik geloof daar wel in. Het boek heet ‘To the Desert and back’ omdat hij de mensen meenam naar de woestijn waar ze echt op elkaar aangewezen waren. Onder de juiste omstandigheden kun je echt een team creëren. Ik ben ook een vrij serieuze roeier waar teamwork echt fundamenteel is. De winst wordt echt bepaald door de mate van samenwerking. Dat geldt ook voor ondernemen.’

Heb je een voorbeeld waaruit het belang van goed teamwork blijkt?
‘Ik heb een keer een training gehad waarin de groep werd gevraagd geblinddoekt door een bos te lopen begeleid door een partner die je moest behoeden voor valkuilen. Dat was een metafoor voor de financiële sector waarin de bankmedewerkers de klant moet behoeden voor financiële misstappen. Er moet blind vertrouwen zijn door klant en financiële professional. Het grappige was dat van te voren weinig instructies waren gegeven. Er werd alleen verteld dat de tijd werd bijgehouden, maar niet waarom. De ‘goede’ hadden hun geblinddoekte partner voorop gesteld en deden er dus langer over. Een paar anderen waren voor een snelle tijd gegaan waardoor hun partners bijvoorbeeld takken in hun gezicht hadden gekregen of gestruikeld waren. De ‘winnaars’ definieerden hun succes anders. Ze stelden het belang van de ander gelijk aan hun eigen belang. Alleen door continu feedback te geven en elkaar te informeren kon je slagen voor deze opdracht.’

Hoe zou je jouw stijl als finance professional typeren?
‘Transparant, teamspeler, energiek, 4-ogen principe.’  

Waarom heb je destijds gekozen voor een carrière in finance?
‘Cijfers zijn geen doel op zich, maar een middel om je doel te kunnen bereiken. Argumenten aandragen waarom je iets wel of niet moet worden doen, worden veel sterker wanneer deze begeleid worden door sterke financiële analyse.’  

Wat doe je om effectiever te worden in je huidige rol?
‘Continu zoeken naar mogelijkheden om mij te verbeteren door het volgen van cursussen, seminars, workshops maar ook regelmatig praten met mensen met andere specialisaties: daar komen vaak de beste ideeën van. Bovendien kun je effectievere, meer afgewogen besluiten maken met meerdere invalshoeken.’

Hoe houd je jouw kennis over het vakgebied up-to-date?
‘Ik lees veel: Het Financieele Dagblad, NRC Handelsblad, internationale kranten zoals de Herald Tribune, maar ook LinkedIn Today: daar is eigenlijk iedere dag wel een artikel te vinden waar ik wat van meeneem.’

Als je geen Financial was, wat zou je dan willen zijn?
‘Marketeer: het klinkt misschien strijdig, maar creatieve (marketing)oplossingen bedenken heeft altijd ook mijn passie gehad.’

Typeer de ideale finance professional in vier woorden?
‘Betrouwbaar, klantgericht, transparant & vastberaden.’

Gerelateerde artikelen