Edwin de Buck (ING) wint Credit Management Award 2017

Traditiegetrouw wordt aan het einde van het Jaarcongres Credit Management de Credit Management Award uitgereikt aan de beste case van het jaar. Zo ook tijd

Uit drie fantastische creditmanagement professionals, werd Edwin de Buck van ING tijdens het Jaarcongres Credit Management in Naarden uitgeroepen tot winnaar.

De jury heeft voor Edwin de Buck gekozen vanwege de volgende redenen:

Draagvlak creëren
Door de enthousiaste en inspirerende manier waarop Edwin de Buck zijn boodschap brengt, weet hij mensen mee te nemen en slaag hij erin zijn vak op de kaart te zetten. Door die innemendheid lukt het hem het draagvlak te creëren dat nodig is om vernieuwingen in het vakgebied door te voeren.  De jury vindt het bijzonder dat resultaat weet te boeken, ondanks dat hij in een uitdagende omgeving werkt. Zo is er sprake van een sterke hiërarchie, waarbij hij de nodige obstakels heeft moeten overwinnen. Bovendien spelen er belangen van heel veel verschillende stakeholders. De Buck weet het belang van zijn relatief kleine afdeling voor het voetlicht te krijgen. Hij slaagt erin makkelijk connecties te leggen en is in die zin een echte bruggenbouwer. Essentieel is dat hij zijn  communicatiestijl combineert met de cijfermatige onderbouwing van zijn argumenten. Dit maakt dat De Buck een persoon is waar naar geluisterd wordt. 

Toegespitst creditmanagement
De afdeling van De Buck werkt op basis van een gesegmenteerde, persoonlijke aanpak. Er zijn om maat gemaakte processen voor situaties, mensen worden niet met een standaard brief, maar persoonlijk benaderd. Zijn afdeling maakt hiervoor gebruik van big data. De Buck heeft een datateam tot zijn beschikking om hierbij e helpen. Wat typerend is voor De Buck is dat hij zelf de moeite heeft gedaan om dit team bij zijn afdeling te betrekken.  

Humane aanpak
De jury prijst de menselijke aanpak van de afdeling van De Buck. De wanbetaler is uit balans, De Bucks filosofie is dat zijn afdeling er voor moet zorgen dat de klant weer in balans komt, zodat hij of zij ook weer kan gaan betalen. Hij benadert kwesties dus niet alleen vanuit het perspectief van de eigen organisatie, maar kijkt vanuit een breder plaatje naar de klant. Met deze aanpak is hij vernieuwend binnen het vak van creditmanager.