Datawarehouse- (DW) en business intelligenceprojecten (BI) werden oorspronkelijk gestuurd door visionaire personen met vaardigheden op de gebieden business en technologie. Zij begrepen dat betere bedrijfsinzichten de kans bieden om de performance van een onderneming te verbeteren.

Nu DW- en BI-systemen gangbaar zijn in organisaties, zijn de teams tegenwoordig vaker samengesteld door technisch georiënteerde mensen. Om de intelligence te verbeteren, is echter een scherpere blik op de bedrijfsdoelstellingen en processen nodig. Dat naast interpersoonlijke vaardigheden en communicatieve competenties.

Tijdens de Gartner BI Summit 2008 in Chicago was de centrale boodschap dan ook dat het nemen van beslissingen het uitgangspunt moet vormen bij het creëren van een BI-strategie en niet het simpelweg rapporteren van metingen. Bedrijven die een stapje hogerop willen, richten daarom een minder IT-centrische BI-strategie op, maar creëren een meer bedrijfscentrische instelling en focussen op de besluitvorming zelf.

Ook kan de organisatie de penetratie onder gebruikers vergroten door het gebruik van nieuwe technologieën. Momenteel bereikt men uitsluitend mensen die veel met spreadsheets en tabellen werken. Nieuwe technologieën bieden betere visualisatie en dat heeft op een groter publiek aantrekkingskracht. Hiermee profiteert men meer van de kracht van rapportage en analyse.