Dutch FinTech Awards: Robert der Kinderen maakt met AcceptEmail ontvangen en betalen van rekeningen per e-mail mogelijk

Een rekening ontvangen per mail en die ook vanuit de mail betalen. Dat is in essentie de dienst AcceptEmail. De crediteur verstuurt een e-mail in zijn eigen huisstijl. De mail bevat bovenaan een betaalstrookje, een soort digitale acceptgiro. Die betaalstrook stuurt AcceptEmail mee. Hierop staan de factuurgegevens zoals de naam van de crediteur en het factuurbedrag. De debiteur kan vanuit de mail direct betalen via een van de betaalmogelijkheden die op de strook vermeld staan, zoals iDEAL en PayPal.

 
 
Uniek aan AcceptEmail is de geïntegreerde dynamische statusindicator. Deze geeft weer of de rekening al betaald is of nog open staat. De content van een al verzonden mail kan hiermee dus wijzigen. Niet alleen de ontvanger, maar ook de zender krijgt de status van de verzonden factuur te zien. Heeft de ontvanger de mail geopend? Heeft hij een poging tot betalen gedaan? “Liegen over een factuur is dus verleden tijd”, zegt Robert der Kinderen, sinds drie jaar commercieel directeur van het zeven jaar oude bedrijf. 

Welk probleem lost jullie product op?
Robert der Kinderen: “Rekeningen betalen is vaak gedoe. Acceptgiro’s en papieren rekeningen belanden in de fruitschaal en worden vergeten, of je moet inloggen op de website van je leverancier. Ook het overtypen van gegevens bij internetbankieren is omslachtig en tijdrovend. Wij geloven dat als je mensen verleidt om op tijd te betalen en alle drempels weghaalt, dat mensen dan ook sneller gáán betalen. Het idee voor AcceptEmail is ontstaan vanuit die gedachte. En met succes. Vandaag de dag zijn we miljoenen tevreden gebruikers verder en versturen steeds meer bedrijven AcceptEmails ter vervanging van papieren nota’s en acceptgiro’s, bij herinneringen of als betaling van de eerste termijn voor een automatische incasso.” 

Hoe maken jullie dit idee tot een succes? 
“Onze service valt of staat bij veiligheid en gebruikersgemak. We doen er alles aan om te zorgen dat e-mails ongeschonden aankomen bij de ontvanger en op elke telefoon of computer geopend, gelezen en betaald kunnen worden. Wij willen trusted sender zijn van alle belangrijke e-mail serviceproviders en onlangs heeft Google ons toestemming gegeven om gebruik te maken van Action buttons om nog beter op te vallen in de inbox van de ontvanger. Daarmee mag AcceptEmail zich scharen in het rijtje van Amazon, Spotify en Airbnb die ook geautoriseerd zijn voor Action buttons. 
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze 'FinTech- startups'. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015
__________________________________________________________________________  
 
We blijven constant schaven aan ons product. Twee jaar geleden hebben we ook nog een aanvullende dienst uitgerold, namelijk de AcceptEmail Mandate, een elektronische machtiging voor automatische incasso. Nu we die producten goed in de markt hebben gezet, zetten we onze zinnen op het buitenland. We zijn bijvoorbeeld al actief in België en Engeland. Nu zijn we bezig om ook Duitsland en de VS te veroveren. We zijn uitgenodigd als spreker op The Next Web Conference in New York. Dat is al een hele mooie stap. De volgende is dat we er een kantoor gaan openen. Verder gaan we ons ook meer richten op mkb’ers tot circa dertig medewerkers. Zo hopen we uiteindelijk dé digitale acceptgirodienst te worden.” 
 
Hoe gaan jullie geld verdienen met dit idee?
“We maken samen met de klant een AcceptEmail  in zijn huisstijl. Alleen de vertrouwde betaalstrook is niet aan te passen; die ziet er – ongeacht de zender – altijd hetzelfde uit. Vervolgens sluiten we hen aan op ons systeem. Voor dit traject betalen verzenders eenmalig de implementatiekosten. Daarna betalen ze een abonnementsprijs voor de SaaS-dienst (Software-as-a-Service) en een paar cent per verzonden mail. De precieze prijs hangt af van het totaal aantal verzonden AcceptEmails per jaar. We verdienen niets aan de betaalmethode. Dat is een bewuste keuze omdat we neutraal willen blijven.” 
 
Waarom gaan jullie winnen?
“Wij maken nieuwe technologie zoals AcceptEmail bereikbaar voor consumenten. De Smartpix-technologie in het betaalstrookje zorgt ervoor dat de ontvanger altijd onmiddellijk de actuele status van een factuur kan zien. De status herinnert je eraan dat je tijdig de betaling doet, voorkomt onnodige kosten voor herinneringen en geeft beter inzicht in de status van ontvangen en betaalde rekeningen voor je vaste lasten. De kracht van AcceptEmail bestaat uit focus en ogenschijnlijke eenvoud; het idee is zo eenvoudig dat iedereen altijd roept ‘waarom heb ik dat niet verzonnen?’ AcceptEmail verandert verder weinig aan bestaande werkwijzen voor verzenders maar maakt een groot verschil.”