Dutch FinTech Awards: Omnichannel betaaloplossing PayPlaza vergroot verkoopmogelijkheden winkelier

PayPlaza is een betaalplatform voor onder meer het verwerken van betalingen, maar ook een oplossing in de (fysieke) winkel om aankopen te doen of artikelen te scannen. Een in een met scanner uitgeruste betaalterminal geklikte iPhone of iPod kan daarbij dienen als volledige kassa, overal in de winkel. Lange wachtrijen zijn daarmee verleden tijd.

 
 
PayPlaza maakt ook een integratie met de webshop mogelijk. “Wie op internet bestelt, kan de bestelling ophalen in de winkel, daar artikelen bijkopen of een bestelling laten thuisbezorgen. Er zijn allerlei smaken”, zegt Edgar Plasa, CEO van PayPlaza. “Onze technologieën in de cloud faciliteren met de juiste hardware-oplossingen omnichannel salesmogelijkheden aan de Point of Sale en daarmee zijn wij uniek in Europa.” 
De BAS Groep (bekend van Dixons, MyCom en iCenters) maken van deze omnichannel-functionaliteiten gebruik in al hun winkels met duizend betaalterminals die als ‘lopende’ kassa’s dienst doen. Textielketen Zeeman koos voor 1600 betaalterminals in heel Europa voor het platform van PayPlaza vanwege de lage Total Costs of Ownership (TCO) en flexibiliteit in de keuze voor hardware en betaalpartners in de diverse Europese landen. 
Een behoorlijk wapenfeit, zeker wanneer je beseft dat PayPlaza sinds 2010 bestaat en pas sinds twee en half jaar helemaal ‘live’ is met haar platform. Het bedrijf heeft inmiddels al 25 medewerkers verspreid over een locatie in Amsterdam, Eindhoven en in Madrid. 
Welk probleem lost jullie product op?
Edgar Plasa: “In eerste instantie leveren wij oplossingen, waar producten deze ondersteunen. Het helpt grensoverschrijdende retailers in hun hedendaagse gedwongen keuze voor verschillende partners in verschillende landen. In ons systeem werken zij uniform met één kassakoppeling voor heel Europa en kunnen zij zelf kiezen welke terminals zij willen gebruiken. Dat geeft eindelijk weer vrijheid en ook een lagere TCO. Als je met acht of tien bankiersrelaties in verschillende landen zit, verschillende rapportages ontvangt, verschillende talen en verschillende koppelingen moet onderhouden, moet je dat allemaal inregelen en controleren in je financiële en IT-organisatie. Onze oplossing bespaart de financiële afdeling veel hoofdpijn en de IT-afdeling veel gedoe in het beheren van de infrastructuur.”
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Wij blijven met veel partners samenwerken, zoals banken, acquirers en leveranciers van kassasystemen. Wij zijn bezig er een groot succes van te maken en ook retailers weten ons steeds beter te vinden. Ook blijven we additionele functionaliteiten doorontwikkelen voor de toekomst. Het maakt voor ons bijvoorbeeld niks uit of er straks overal met bitcoin betaald wordt of Paypal; de klant bepaalt. Zij zien met ons nieuwe kansen. Dat zien ook de partners waar wij al mee werken. Zij werken bijvoorbeeld met een betaaldienst die actief is in het ene land maar niet in het andere. Maar er is een totaalpropositie te maken, wat in het voordeel is van die gezamenlijke klant. Daardoor heeft zo’n partner met onze oplossing een sterke, onderscheidende propositie voor internationale retailers. Een win-winsituatie.”
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015
__________________________________________________________________________
 
Hoe gaan jullie geld verdienen met dit idee?
“We krijgen licentievergoedingen voor het gebruik van onze software en ons platform en daarnaast nog een vergoeding voor het gebruik van hardware. Als klanten een specifieke oplossing op maat willen kan dat ook, tegen een ontwikkelvergoeding. Alles kan, maar het belangrijkste voor ons zijn de licentievergoedingen.”
Waarom gaan jullie de FinTech Award winnen?
“Op het gebied van Point of Sale-betalingen is er de afgelopen tien jaar nagenoeg niks revolutionairs gebeurd. Door intelligentie naar de cloud te brengen en in een bestaand segment een compleet nieuwe innovatie door te voeren, hebben wij de keten als het ware opengeknipt. Aan de voorkant, de winkel, verandert er voor de consument feitelijks niks. En aan de achterkant, bij de betalingsverwerker, ook niet. Maar daar tussenin zijn nu nieuwe mogelijkheden gecreëerd waar retailers voordeel uit halen. Bijvoorbeeld de transacties brengen naar de goedkoopste partner zonder iets aan de infrastructuur te hoeven aanpassen. Binnen een Europa waar grenzen op dit gebied toch maar moeilijk vervagen een absoluut voordeel voor de grensoverschrijdende retailer. Er had nog nooit iemand gekeken naar de voordelen voor de retailers aan de POS, maar nu hebben deze eindelijk de vrijheid om voor hun eigen flexibele toekomst te kiezen.”
 _________________________________________________________________________________________
Innovatie en disruptie in finance wordt beloond tijdens de Dutch FinTech Awards. Ontmoet in dit dossier de FinTech 50, ondernemingen die genomineerd zijn voor de awards die in verschillende categorieën worden uitgereikt. Lees interviews met de CEO’s van deze toonaangevende FinTech bedrijven en ontdek hun verbluffende innovatieve business modellen waarmee zij de financiële wereld de komende jaren definitief gaan transformeren. Bekijk de interviews
_________________________________________________________________________________________    
 

Gerelateerde artikelen