Dutch FinTech Awards: Hans Gerritsen van Fairzekering over dynamic pricing

Na verschillende directiefuncties in het verzekeringswezen en ervaringen met dynamisch prijzen met behulp van telematica richtte Hans Gerritsen in 2013 met drie partners een eigen bedrijf op: Chipin. De Chipin is een stekker die autobestuurders in de zogeheten OBD-poort (On Board Diagnose) klikken en die vervolgens allerlei gegevens uitleest en meet. Bijvoorbeeld de status van de auto, remmen en accelereren, snelheid , locatie en tijdstip. Al die gegevens worden door slimme algoritmes vertaald in rijgedrag die een klant direct op zijn pc of app na elke rit kan zien.

Met het label Fairzekering laat Chipin een toepassingsmogelijkheid van de stekker zien. Het label dient in feite als showcase. “We hebben een eigen portal ingericht, Fairzekering.nl, waarop consumenten een autoverzekering kunnen afsluiten. Het concept is simpel. Als verzekerde ontvang je de Chipin, die klik je in de auto en vanaf dat moment kun je korting krijgen. Hoe veiliger je rijdt, hoe meer korting je krijgt. Krijg je 56 tot 70 punten (op een schaal van honderd), dan ontvang je die maand 10 procent korting. Heb je 70 punten of meer, dan krijg je maar liefst 35 procent korting. “Straf geven doet Fairzekering overigens niet: wie minder dan 55 punten scoort, krijgt gewoon geen korting.”

Welk probleem lost jullie product op?
“Per jaar zijn er nu circa 600 doden en 20.000 gewonden in het verkeer. We willen de veiligheid in Nederland vergroten en het aantal ongelukken met 35 procent verminderen. Minder ongelukken betekent ook minder leed, files, hulpverleningskosten, benzineverbruik en CO2-uitstoot. Met ons product maken we het rijgedrag inzichtelijk en geven we de klant een faire dynamische premie voor zijn verzekering. Daarmee creëer je bewustwording onder de bestuurders, wat leidt tot beter gedrag. 
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze 'FinTech- startups'. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015
__________________________________________________________________________
 
Het aantal ongelukken kan dalen met 35 procent. En dat is natuurlijk ook positief voor verzekeraars, want zij hoeven minder schades uit te betalen. Maar ook wagenparkbeheerders versterken de veiligheid van hun berijders en merken dit in hun portemonnee. Ook kan de Chipin door iedereen voor rittenregistratie worden ingezet. De bestuurder hoeft dan niet meer alles zelf netjes bij te houden. De Chipin kent geen verliezers.”

Hoe maken jullie dit idee tot een succes? 
“De showcase is nu door iedereen op de site af te sluiten, maar zit nog in een bèta-versie. De bèta gaat er binnenkort af en dan gaan we het breder in de markt zetten. We praten nu ook met partijen die met dit technische concept eigen proposities in de markt willen zetten. Bijvoorbeeld een prijs per gereden kilometer, waarbij in Amsterdam rijden anders wordt geprijsd dan op de snelweg. Of aan proposities waarbij je wordt gewaarschuwd voordat je auto kapot gaat. Daarnaast gaan we met wagenparken praten. Daar verdient deze techniek zich binnen twee maanden terug.”

Hoe gaan jullie hiermee geld verdienen? 
“Vanuit Fairzekering krijgen we als bemiddelaar een stukje van de premie die de fairzekerden betalen. Met deze showcase laten we slechts één mogelijkheid zien. Omdat de stekker het gedrag van de bestuurder inzichtelijk maakt, continu de status van de auto weet, gps-verbinding heeft en daaraan omgevingsfactoren kan koppelen, kun je daarin eindeloos variëren. De stekker ‘weet’ immers waar het regent en sneeuwt. Een veilige rijder past daar zijn gedrag op aan. 

Een verzekeraar kan dat in proposities verwerken en risico dynamisch prijzen, waardoor de klant een meer faire premie gaat betalen. Bijvoorbeeld in de stad of bij ijzel. Je kan dan ook belonen door niet te rijden. In feite kunnen we het helemaal op maat maken.

Voor de B2B-markt kunnen we de techniek dus aan verzekeraars, serviceproviders en wagenparken leveren. Daar ziet het verdienmodel er iets anders uit. We verdienen een kleine marge op de techniek, oftewel de hele telematicaketen van stekker en algoritmes tot aan datasets, dashboard en app. De klant betaalt eenmalig de Chipin en daarnaast de maandelijkse abonnementskosten. We werken immers met een machine2machine-product en de auto staat constant in verbinding met het net.” 

Waarom gaan jullie winnen? 
“Allereerst omdat het natuurlijk op en top fintech is. De Chipin werkt met zelflerende algoritmes die op basis van verschillende combinaties van factoren een score berekenen. Het leent zich dan ook bij uitstek voor usage based insurance en dynamic pricing. Je kunt verzekeringen en de premies immers aanpassen op het al dan niet veilige rijgedrag van de gebruiker, dat laten we met Fairzekering zien. 

Ik denk dat verzekeraars dit de komende jaren alleen maar verder zullen uitbouwen en daar willen we graag aan meewerken. Waar ik echt trots op ben, is dat we bijdragen aan een veiliger Nederland met minder ongelukken. Dit product zorgt ervoor dat mensen veiliger gaan rijden: minder schades, minder ellende en een faire dynamische premie. Dat is toch fantastisch.”
 
 _________________________________________________________________________________________
Innovatie en disruptie in finance wordt beloond tijdens de Dutch FinTech Awards. Ontmoet in dit dossier de FinTech 50, ondernemingen die genomineerd zijn voor de awards die in verschillende categorieën worden uitgereikt. Lees interviews met de CEO’s van deze toonaangevende FinTech bedrijven en ontdek hun verbluffende innovatieve business modellen waarmee zij de financiële wereld de komende jaren definitief gaan transformeren. Bekijk de interviews
_________________________________________________________________________________________