Dutch FinTech Awards: Backbase levert banken een omni-channel klantervaring

De financiële sector staat sinds de crisis in 2008 onder grote druk om te innoveren. Digitalisering van de dienstverlening van financiële instellingen is daarbij van wezenlijk belang. Al meer dan tien jaar lang ontwikkelt Backbase voor de financiële sector de software die nodig is om deze digitalisering voor banken te kunnen verwezenlijken.

 
 
Hiermee is Backbase de oplossing voor alle financiële instellingen die hun klanten willen verrassen met snelle, gebruiksvriendelijke digital banking experience, in ieder kanaal en op ieder apparaat: van desktop tot tablet en smartphone, maar ook offline in het callcenter en het fysieke kantoor.
De systemen waar banken mee werken zijn dikwijls verouderd en lastig te veranderen of optimaliseren voor de klant. Backbase helpt banken om te innoveren zonder hun bestaande systemen te hoeven vervangen. Om dit te verwezenlijken levert Backbase het Backbase Customer Experience Platform (CXP) dat werkt als een presentatielaag bovenop de bestaande systemen. 
Met Backbase CXP wordt het voor de bank mogelijk om een compleet nieuwe customer experience te leveren, snel te innoveren aan de voorkant, en ook om zelf in controle te zijn, zonder afhankelijk te zijn van een IT afdeling of extern bureau. Dat bespaart tijd en geld, maar vooral: levert een beduidend betere klantervaring.
Er is vanuit de markt grote behoefte aan digitale dienstverlening door financiële instellingen “Klanten zijn gewend aan een snelle en makkelijke klantervaring. Dit op ieder apparaat dat ze gebruiken. Klanten ervaren een goede service van retailers, op sociale netwerken, en verwachten dezelfde goede ervaring, online en op mobiel, van hun bank.” merkt marketingmanager Jelmer de Jong op. 
“Op dit moment laten teveel banken hier steken vallen en ontstaat er de vrijheid voor nieuwe spelers om zich in de financiële markt te begeven. Van nieuwe banken zoals Knab en Simple tot tech giganten zoals Google en Apple die steeds meer financiële producten gaan leveren. Wij helpen banken om te verbeteren in het digital kanaal om deze nieuwe concurrenten te kunnen verslaan.”
Welk probleem lost Backbase op?
“Innovatie in het digitale kanaal staat bij alle financiële dienstverleners op nummer één. Online en op mobiel is waar de klant actief is, dus hier moet ook de bank en de verzekeraar actief zijn en een perfecte service leveren. Een service die persoonlijk en relevant is, makkelijk werkt, en dezelfde WOW factor heeft als de klant krijgt bij andere online dienstverleners. 
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015
__________________________________________________________________________
 
Iedere bankier weet dit, echter het daadwerkelijk leveren van zo’n ervaring is lastig op basis van oude systemen, logge organisatiestructuren en het werken met mission-critical systemen zoals een bank systeem. Door het ontkoppelen van de voorkant met de achterkant en het introduceren van een nieuwe presentatielaag op basis van het Backbase Customer Experience Platform krijgen banken eindelijk de mogelijkheid om te leveren wat nodig is in het digitale kanaal: een gebruiksvriendelijke, persoonlijke en relevante ervaring, die werkt op ieder apparaat. ”
Hoe maken jullie Backbase tot een succes?
“Wij leveren een product waar banken ook echt behoefte aan hebben door ze een betere positie te geven in het digitale kanaal. Banken weten namelijk dat ‘digital service’ de toekomst is. Onze relevantie maakt het een succes. Daarnaast werken we zoveel mogelijk samen met onze klanten. Ons product wordt in samenwerking met de klant ontwikkeld, waardoor we iets afleveren dat naadloos aansluit op wat de klant belangrijk vindt.”
Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?
“Wij ontwikkelen software die financiële instellingen van ons kopen. Onze omzet wordt volledig bepaald door de afzet en gebruik van deze software.”
Waarom gaan jullie winnen?
Of we gaan winnen, weet ik niet. Maar zoals gezegd zijn we met Backbase zeer relevant voor onze doelgroep. Digitalisering van bankendiensten is op dit moment focuspunt nummer één. Het feit dat wij de sector in belangrijke mate kunnen ontzorgen op dit gebied, maakt dat wij binnen de markt van FinTech zeer veel impact hebben. Daarnaast bestrijken wij met ons business-to-bank product een groot deel van de markt waarmee we kunnen rekenen op veel draagkracht. Dat maakt ons op z’n minst een goede kanshebber.” 
 
 _________________________________________________________________________________________
Innovatie en disruptie in finance wordt beloond tijdens de Dutch FinTech Awards. Ontmoet in dit dossier de FinTech 50, ondernemingen die genomineerd zijn voor de awards die in verschillende categorieën worden uitgereikt. Lees interviews met de CEO’s van deze toonaangevende FinTech bedrijven en ontdek hun verbluffende innovatieve business modellen waarmee zij de financiële wereld de komende jaren definitief gaan transformeren. Bekijk de interviews
_________________________________________________________________________________________    

Gerelateerde artikelen