De afgelopen jaren waren de investeringen in IT minimaal, nu is veel apparatuur en software simpelweg verouderd. Daardoor ontkomen bedrijven er niet aan om spullen te vervangen. Dat concludeert onderzoeksbureau The Yankee Group op basis van een onderzoek onder zo'n elfhonderd IT-beslissers.

Maar het aankoopgedrag is wel gewijzigd, meldt adviesbureau McKinsey. Klanten zijn voorzichtiger geworden met de aankoop van software en deinzen terug voor grote allround applicaties. Dit geldt met name voor de grotere CRM-applicaties die hun grootse beloften duidelijk niet hebben waargemaakt. Zulke applicaties zijn bovendien kostbaar gebleken omdat organisaties ze op maat hebben gemaakt, waardoor elke upgrade additionele aanpassingen vergde. Het aankoopgedrag is duidelijk risicoavers geworden: alleen die (kleine) applicaties worden gekocht waarvan zeker is dat ze niet door de organisatie afgestoten zullen worden. Applicaties moeten compatibel zijn met organisatieprocessen en ze moeten industriespecifiek zijn. Vooral integratietechnologie blijkt populair te zijn. Niet alleen het aankoopgedrag is veranderd, ook het besluitvormingsproces dat hieraan voorafgaat: veel organisaties hanteren nu zorgvuldige managementprocessen die voorstellen moeten evalueren. Een en ander heeft grote gevolgen voor betrokken partijen, waaronder verkopers van hard- en software en IT-dienstverleners.