Doe ik het wel goed?

Hoe doet u het in vergelijking met branchegenoten? Presteert uw organisatie wel goed genoeg? Behaalt u een goed rendement op investeringen of doet u het beduidend slechter dan anderen? Antwoord op dat soort vragen biedt een vrij toegankelijk systeem van het American Productivity & Quality Center (APQC).

Dit heeft onlangs met onder meer IBM het zogeheten Open Standards Benchmarking Collaborative opgezet. Het 'vergelijkingssysteem' berust op een aantal standaarden die zijn samengebracht in het Process Classification Framework waarvan een overzicht kan worden gedownload op www.apqc.org. Het APQC is een non-profitorganisatie die sinds 1977 bestaat en zich bezighoudt met benchmarking, kennismanagement, prestatiemetingen en kwaliteitsverbetering ten behoeve van de leden. Het Open Standards Benchmarking-initiatief wordt ondersteund door organisaties als de Wereldbank, Shell, Booz Allen Hamilton, Peoplesoft en de Amerikaanse marine. Het systeem stelt bedrijven en (semi-) overheidsinstellingen in staat hun resultaten te analyseren en (blind) te vergelijken met anderen in de eigen of andere branches. Daarbij wordt vooral gekeken naar financieel management, ICT, klantgerichtheid, sales en marketing. De mogelijkheden om resultaten objectief te meten en te vergelijken schieten volgens veel bedrijven tekort. Het APQC wil met dit initiatief een objectievere manier bieden. Als onderdeel van het initiatief heeft het APQC een adviesraad ingesteld om de 'relevantie' voor iedereen te waarborgen. Daarin zitten onder meer Dermot Shorten, vice-president van Booz Allen Hamilton, Guy Cowan, vice-president en chief financial officer van Shell Oil Company, James Flannery, director customer development van Procter & Gamble en John Wilton, vice-president strategy, finance en riskmanagement van de Wereldbank.