Distant Control, de nieuwe disruptie

Wat gaat de anderhalvemetereconomie betekenen voor jou als controller? Nieuwe prijzen, nieuwe kansen!

Een serie blogs over control.

We gaan de afstandseconomie in. Als we de virologen mogen geloven - en wie doet dit niet -  duurt het nog minstens een jaar voordat een vaccin op grote schaal kan worden gedistribueerd. Dat betekent dat grote evenementen en groepen op korte afstand bij elkaar nog niet tot de mogelijkheden zal behoren. Congressen, popconcerten, houseparty's, kroegen met dampige conversaties, stadions met luidruchtige supporters die hossend en klotsend de overwinning vieren of de nederlaag wegslikken: KANSLOOS!

Door Hinrich Slobbe, control prof in beide betekenissen, als associate professor aan de Business School Nederland en als directeur van Wisdom in Finance

We zullen als finance professionals onze diensten moeten aanbieden. Nadenken over nieuwe verdienmodellen die gebaseerd zijn op de 1,5 meter afstand die als veilig wordt aanbevolen. Dat vraagt om een nieuwe kostenstructuur. Halflege kantoren met de combinatie van thuiswerken zal niet leiden tot dramatische kostenverschillen. Maar halflege concertzalen (of misschien maar een kwart gevuld), treinen die voor een derde beladen met tijdslots rijden, restaurants die de bezoekers moeten spreiden over de dag, winkels die hun klanten slim moeten scheiden met eenrichtingsverkeer en plexiglas wanden: dat zijn kostenverhogende zaken die véél invloed hebben op het businessmodel.

Nieuwe prijzen zorgen voor herverdeling

Daar zal ook de prijsstelling op moeten worden afgestemd. Controllers moeten gaan nadenken over het nieuwe prijsbeleid, omdat klanten gewend zijn aan de oude prijzen en wellicht niet de nieuwe prijzen willen betalen. Als je voor 100 euro naar Spanje kon vliegen, doe je dat dan ook voor 500 euro? Deze vraagstelling zagen we al eerder bij de kiloknaller. Mensen vinden die plofkippen en kistkalveren vreselijk, maar gaan toch liever niet meer betalen in de supermarkt.

Als de kosten in de afstandseconomie zo gaan stijgen dat de prijzen in de winkels, of bij de vervoersbedrijven, of bij de concertzalen, of in de horeca wel moeten meebewegen, dan zal de grote vraag zijn of de klant afhaakt? Kortom: het prijsmechanisme gaat zorgen voor herverdeling en zorgt voor minder drukte wegens vraaguitval.

Anderhalvemeterdisruptie

Elk bedrijf krijgt te maken met de anderhalvemetereconomie. Controllers zullen in de processen moeten duiken om de effecten op de kosten, en daarmee op de prijzen, goed door te rekenen. Naast alle andere effecten van de coronagolven: druk op de investeringen, druk op het werkkapitaal, druk op de belastingen en daarmee op de collectieve sector, een korte of langere recessie. De wereld staat als gevolg van de coronacrisis niet stil en deze gedwongen innovatie kan disruptief zijn voor degenen die niet in beweging komen. Afstand houden als nieuwe norm voor de verdienmodellen van de ondernemers.

Leer deze les van de mondheelkunde: omdat afstand houden daar niet mogelijk is moet na elke cliënt de stoel gereinigd worden, de inrichting ontsmet worden, mondkapjes vervangen, etcetera. Bedenk wat er nodig is als 1,5 meter afstand houden niet mogelijk is! Onze creativiteit is kostbaar en hoognodig om deze uitdaging tegemoet te treden. We kunnen dit, we doen dit!

Distant Control wordt voorlopig het nieuwe normaal: wen er maar vast aan.  

Distant Control, ook 3.0.

Alle blogs van prof. Hinrich Slobbe voor u op een rij gezet.