Een derde van de Nederlandse familiebedrijven vindt het een goed moment om de zaak te verkopen. Dat schrijft het FD op basis van een rapport dat het ING Economisch Bureau, de universiteit Nyenrode en FBNed vandaag publiceren.

De belangrijkste aanleiding om een bedrijf te verkopen is het bereiken van de pensioenleeftijd. Voor grotere bedrijven is het ook belangrijk dat kinderen de zaak goedkoper kunnen overnemen. Dat schrijft Katinka Jongkind, econoom bij het ING Economisch Bureau.

Door de laagconjunctuur worden bedrijven lager gewaardeerd, waardoor overnemende kinderen een lagere prijs betalen. Bij één op de tien bedrijfsoverdrachten wordt er een korting gegeven vanwege de famileband. De korting ligt tussen 15% en 30% van de overnamesom. Dit zien de onderzoekers met name terug bij grotere bedrijven. Kleinere familiebedrijven, waarbij de overdrachtopbrengst het pensioen van de verkoper vormt, verkopen tegen de hoogst mogelijke prijs.
____________________________________________________________________________________
Ontdek hoe u succesvol een bedrijf (ver)koopt
Bent u ondernemer, manager, accountant, M&A-adviseur of financier en bent u actief in overnames? Wilt u uw bedrijf voor de hoogste prijs verkopen? Wilt u een bedrijf overnemen en geen euro te veel betalen? Volg een succesvolle cursus gericht op fusies en bedrijfsovernames (M&A), Corporate Finance en Private Equity. Bekijk het overzicht en schrijf u in. 
__________________________________________________________________________________

Een op de vijf ondervraagde bedrijven wil de zaak binnen de komende vijf jaar verkopen. Het familiebedrijf wordt niet altijd verkocht aan de kinderen, maar 75% van de tweehonderd ondervraagde bedrijven heeft een voorkeur voor verkoop binnen de familie. Die verhouding komt ook terug in de de bedrijfsoverdrachten van de afgelopen vijf jaar.

Iets minder dan de helft van de bedrijven ervaart de juridische en fiscale moeilijkheden details als een groot knelpunt bij een bedrijfsverkoop. Ook vinden verkopers het proces vaak lang duren. Financiering wordt niet vaak genoemd als probleem. Dat gebeurt met eigen middelen in combinatie met bijvoorbeeld een achtergestelde lening of bankfinanciering.

In de meerderheid van de bedrijfsoverdrachten (83%) hebben de aandeelhouders ook de leiding in het bedrijf. Toch is het niet zo dat kinderen van zijn klaargestoomd voor de leiding aan het familiebedrijf, zegt Jongkind. ‘In eerste instantie maken veel kinderen carrière buiten het bedrijf en kiezen ze later alsnog voor het familiebedrijf.’