Deloitte: 'touch commerce' neemt met 150% toe in 2016

Het aantal consumenten dat in 2016 gebruikmaakt van vingerafdruk- of aanraaktechnologie om mobiele betalingen te doen neemt sterk toe. Zo is de verwachting dat het zogenaamde 'touch commerce' met 150% toeneemt tot ruim 50 miljoen gebruikers. Verder bereikt de virtual reality-markt voor het eerst de belangrijke 1 miljard dollar-grens. Dit zijn enkele voorspellingen uit Deloitte's TMT Predictions 2016.

Deloitte formuleert ieder jaar aan het begin van het jaar de wereldwijde TMT Predictions over de ontwikkelingen in de technologie-, media- en telecomindustrie.

Het gebruik van vingerdruktechnologie of vergelijkbare aanraaktechnologieën om mobiele betalingen te doen neemt in 2016 verder toe tot ongeveer 50 miljoen regelmatige gebruikers. Met het zogenaamde ‘touch commerce’ kan een klant een veilige en snelle betaling doen zonder registratie of login. Patrick Steemers, partner en telecomexpert bij Deloitte: “Touch commerce speelt in op impulsaankopen, maar is bij de consument een nog onbekendere vorm van betalen. Retailers moeten zorgvuldig de afweging maken of het voordeel van een snelle transactie opweegt tegen minder inzichtelijk klantgedrag, doordat betaald kan worden zonder registratie.”
 
Virtual reality; interessant, maar voor nichemarkt

Verder verwachten we dat virtual reality dit jaar voor het eerst door de 1 miljard dollar-grens gaat, met 2,5 miljoen verkochte headsets en 10 miljoen verkochte spellen. Op korte termijn beperkt dit zich vooral tot de game-industrie. Steemers: “Virtual reality biedt veel mogelijkheden, zeker ook voor B2B-bedrijven. Bijvoorbeeld kunnen bouwbedrijven deze technologie gebruiken voor het visualiseren van de bouw. De echte doorbraak voor een bredere markt laat echter nog op zich wachten.”
 
Smartphonegebruik alleen voor dataverkeer

Deloitte voorspelt dat het gebruik van traditionele functies van een smartphone dit jaar verder afneemt. Consumenten bellen steeds meer via internet of gebruiken een berichtenservice om informatie delen. Volgens Steemers zijn er twee tegenovergestelde trends gaande: “Wat je enerzijds ziet is dat het aantal belminuten toeneemt, doordat de kosten per minuut dalen. Tegelijkertijd zien we dat het datagebruik van smartphone-eigenaren blijft toenemen en voornamelijk wordt ingezet voor het sturen van berichten. Het gevolg hiervan is polarisatie; aanbiedingen van hoge of onbeperkte belminuten zijn niet voor iedere consument interessant.”
 
Andere voorspellingen

Verder voorspelt Deloitte dat de Europese voetbalmarkt 27 miljard euro aan omzet gaat genereren, dat het bijzonder sterke en buigzame materiaal grafeen veel voordelen biedt, maar tegelijkertijd ook evenredig veel uitdagingen en dat 2016 het jaar wordt waarin het dataverkeer de 10 miljoen gigabit per seconde haalt.

• TMT Predictions 2016