De Top 50 meest groene merken

Interbrand, 's werelds leidende merkenadviesbureau en auteur van het jaarlijkse Best Global Brands rapport, maakt vandaag de resultaten voor 2013 bekend. De automotive sector domineert met Toyota (#1), Ford (#2) en Honda (#3), die de top 3 vormen.

Nissan (#5), Ford (#2), Nokia (#9) en UPS (#32) zijn de snelste stijgers en tot de binnenkomers behoren merken als Nestlé (#14), Kia (#37), ZARA (#48) en Colgate (#50).

Philips sterkst stijgende merk en een van de leiders qua duurzaamheid
Nederlandse merken in de Best Global Green Brands ranglijst zijn Philips (# 23) en Shell (#40). Met een verbetering van acht plaatsen behoort Philips tot een van de sterkst stijgende merken op de ranglijst. Philips blijft wereldwijd een van de leiders op het gebied van duurzaamheid. De studie toont echter ook aan dat consumenten dit nog niet erkennen. De prestaties van Philips zijn sterker dan de merkpercepties rondom duurzaamheid. Een duidelijke kans om het merk met duurzaamheid te versterken.

“Het unieke en waardevolle aan het jaarlijkse Best Global Green Brands onderzoek is dat het inzoomt op de daadwerkelijke duurzame prestatie enerzijds en perceptie ten aanzien van die prestatie anderzijds”, aldus Patrick Stal, Managing Director van Interbrand Amsterdam. “Het rapport voorziet ’s werelds leidende merken van waardevolle inzichten voor de ontwikkeling van een merkstrategie waarin duurzaamheid een rol speelt – een strategie waarmee ze niet alleen de eigen business vooruit helpen, maar tegelijkertijd een relevante bijdrage kunnen leveren aan het milieu en samenlevingen waarin deze merken opereren.”

Kernthema’s

Innovatie zorgt voor dominante positie van Automotive merken in de top 10; Toyota blijft nummer 1
Automerken zijn sterk vertegenwoordigd in de top 10: Toyota (#1), Ford (#2), Honda (#3), Nissan (#5) en Volkswagen (#7). Als collectief heeft de autobranche ontdekt dat duurzaamheid een steeds belangrijker drijfveer voor klanten is. Nissan heeft aangekondigd dat er wereldwijd zo’n 50.000 LEAFs zijn geproduceerd en is van plan om per 2017 het gewicht van de auto met 15% omlaag te brengen, Ford (#2) heeft duurzaamheid van de periferie naar het centrum van zijn businessmodel gehaald en zwaar ingezet op de promotie van de EcoBoostmotor (334.364 auto’s met een EcoBoostmotor verkocht in 2012, meer dan anderhalf keer zoveel als in 2011). “We zien hier het ultieme bewijs dat duurzaamheid kan resulteren in winst. Deze merken maken duurzaamheid tot een onderscheidende kracht”, aldus Stal van Interbrand.

Technologiemerken domineren de rest van het rapport met  Panasonic als leider
Twaalf merken in de lijst komen uit een sector die vaak in één adem wordt genoemd met innovatie, namelijk technologie. Technologiemerken gebruiken hun kerncompetentie van ontwikkeling en constante innovatie om de positieve impact op het milieu te vergroten. Philips is hier een bijzonder goed voorbeeld van. Philips is niet alleen goed in het transparant maken van zijn duurzaamheidsrapportage, maar ook sterk in het inzetten van zijn innovatievermogen voor de verduurzaming van zijn keten en producten. Naast de aanhoudende kracht van het EcoVisionprogramma heeft Philips inmiddels de ambitie uitgesproken om vóór 2025 het leven van 3 miljard mensen te verbeteren. Het concern zet daarvoor verschillende middelen in: van het reduceren van de straling van een CT-apparaat tot de ontwikkeling van nog efficiëntere lichtbronnen.

Duurzame fast fashion: adidas, Nike, H&M en ZARA zijn de top kleding-/retailmerken van dit jaar
Met het vergrootglas van social media waar deze merken aan blootgesteld zijn, heeft supply chain van efficiency en kostenverlaging zich ontwikkeld tot iets waaraan je kunt aflezen waar deze merken echt voor staan. Wat betreft kleding-/retailmerken voeren adidas (#15), Nike (#31), H&M (#42) en ZARA (#48) de lijst aan. Meer dan ooit worden deze merken verantwoordelijk gehouden voor de kwaliteit en de veiligheid van hun fabrieken wereldwijd. Nike gaat efficiënter om met water en energie, adidas houdt zijn supply chain nauwlettend in de gaten, H&M heeft een akkoord getekend omtrent brand- en gebouwenveiligheid en ZARA heeft een milieuvriendelijke winkel gebouwd in New York, uitgerust met bewegingsmelders om zo energie te besparen.

De Top 50 meest groene merken

Gerelateerde artikelen