De rol van de business partner in het cash proces: innovatie en focus zorgen voor het beste resultaat

Cash is king, weten we natuurlijk allemaal. Een goede cashpositie is van belang bij het kunnen ondernemen en de financiële waardering van een onderneming. Ook bij de bank maak je als bedrijf een goede indruk met een mooie cashpositie en zal je meer voor elkaar krijgen. In deze blog gaat het niet over de voordelen van cash, die lijken me algemeen bekend, maar over welke rol een business partner hierin speelt.


Debiteurenbeheer was voorheen vaak een onderdeel van de financiële functie, bijvoorbeeld van de controller of financieel manager. Tegenwoordig is dit een specialistische functie en valt deze functie vaak in een shared service center. Hierin ligt de focus 100% op cash en kan de onderneming betere resultaten halen. Daarnaast is de rol van de Financial als business partner natuurlijk ook erg belangrijk in het cashproces. Om succesvol te zijn op het gebied van cash is innovatie en focus nodig.

Welke aspecten zijn belangrijk voor een business partner in het cashproces?

Innovatie
Het volgen van trends in de markt en het doorvoeren van innovaties. Als business partner blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van cash management. Daarna kijk je welke innovaties je kan invoeren in je eigen organisatie en welke positieve effecten dit heeft. Sommige veranderingen zijn wettelijk verplicht, andere niet, maar hebben wel een positieve invloed op de cashpositie. Een voorbeeld is de invoering van SEPA. Wettelijk is dit verplicht en het kan voor lastige aanpassingen zorgen in het financiële systeem. Hoe eerder je op deze verandering kan inspelen, hoe minder negatieve effecten je ervan zal ondervinden.

Tevens zijn er vele e-invoicing oplossingen mogelijk, die meer omvatten dan simpel facturen per e-mail versturen. Bedrijven kunnen hun financiële systeem linken met elkaar zodat facturen automatisch in elkaars financiële systeem terechtkomen. Of er wordt een elektronisch platform gebruikt om factuurgegevens uit te wisselen. Dit heeft als voordeel dat facturen sneller bij de klant terechtkomen en deze dan ook sneller kan betalen.

Creativiteit
Er zijn verschillende oplossingen om snel cash te kunnen krijgen ondanks dat je klanten niet snel betalen. Een bank denkt graag met je mee over de mogelijkheden. Een voorbeeld is factoring, dit is het verkopen van debiteurenposities waarbij de verkopende partij meteen de cash ontvangt. De debiteurenposities verdwijnen op deze manier van je balans, mits je het gehele risico van de debiteurenposities overdraagt aan de koper. Daarnaast is ook de oude methode ‘Letter of Credit’ een mogelijkheid, deze oplossing kan een voordeel zijn als je klant een lange betalingstermijn wil en jij snel cash wil ontvangen. De bank staat dan garant en wikkelt de positie af met de bank van je klant.
__________________________________________________________________________________

Volg de training de Controller als Businesspartner
Wilt u als controller doorgroeien? De beste controllers vervullen hun rol als inhoudelijk vakman, bekwaam adviseur, begeleider & coach. In deze training krijgt u inzicht in de stappen die nodig zijn om een onmisbare businesspartner te worden. Meld u hier aan.
__________________________________________________________________________________

Inleven in je klant
Inleven in je klant (of leverancier) is erg belangrijk: waar kunnen wij onze klant bij helpen en hoe werkt hun interne proces? Leer de gewoontes van je klant kennen en speel daar op in. Met als doel facturen snel betaald te krijgen en disputen te vermijden. Een voorbeeld is weten op welke dag de klant zijn betalingen doet zodat je hier in je eigen proces rekening mee kunt houden. Een ander voorbeeld is om factuurbedragen van tevoren af te stemmen zodat de klant de factuur bij ontvangst meteen kan betalen. Goed contact met de klant en het begrijpen van hun business zijn hierin cruciaal. Leef je in om het beste resultaat te bereiken!

Proces Management
Processen goed organiseren zal bijdragen aan meer succes en betere voorspelbaarheid van de cash in- en outflow. Een oplossing kan zijn om het cashproces onder te brengen in een shared service center. Op deze manier kan de focus compleet op cash liggen en worden processen onder de loep genomen om ze nog beter te structureren. Om tevens kosten te besparen kunnen backoffice werkzaamheden ondergebracht worden in een offshore shared service center.

Een helder proces op het gebied van cash zorgt er tevens voor dat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt.  Interne stakeholders (bijvoorbeeld Sales) moeten weten welke bijdrage zij moeten leveren en ook snappen wat het belang is van cash. De business partner heeft als taak verschillende partijen te motiveren bij te dragen aan dit cruciale bedrijfsproces.