Ritchy Drost: “De leukste baan!”

Hoe vindt VodafoneZiggo talent op de krappe arbeidsmarkt? Branding, verandering, en vooral uitdragen dat het als finance professional echt heel leuk is!

Een serie over uitdagingen op de arbeidsmarkt

Door Bouko de Groot

“Ik merk dat we niet altijd even bekend zijn bij relevante stakeholders, de arbeidsmarkt en klanten,” kopt Ritchy Drost in. Hij is CFO van VodafoneZiggo en praat vanuit het hoofdkantoor in de Utrechtse binnenstad met FM. “Toch hebben we vier miljard euro omzet in Nederland: zeven van de tien huishoudens hebben een product van ons!” Zijn werkgever zelf is wel degelijk relevant en Drost en zijn 8.000 collega's zijn dan ook continu op zoek naar versterking. “We hebben echt mooie vacatures, maar men lijkt nog wat te moeten wennen aan de fusie van Vodafone en Ziggo. Het zijn allebei sterke merken, en toch samen één bedrijf.

Employer branding

Een manier om meer op de voorgrond te komen is employer branding, waar Drost veel werk van maakt. “De keuze om naar Utrecht te komen bijvoorbeeld was weloverwogen: het pand zelf mag er zijn, en we zitten pal naast het station.” Als je vanuit de trein Hoog Catharijne binnenloopt, is het niet over het hoofd te zien. “Men vindt het gaaf om hier te werken,” weet Drost. “We klimmen langzaam in het rijtje favoriete werkgevers.” In de strijd op de krappe arbeidsmarkt moet je jezelf als werkgever wat hem betreft dan ook een duidelijke vraag stellen: “Wat ben je bereid te investeren in je mensen?”

Bij Drost kijkt men wat dat betreft verder dan de coolheidsfactor. “We zijn ons er duidelijk van bewust, dat er groepen zijn met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, om wat voor reden dan ook. Wij zetten de deur voor ze open. We hebben bijvoorbeeld een speciaal team dat zich erop richt de oogkleppen binnen de organisatie weg te halen,” legt hij uit. “Ik vind dat we daarin onze verantwoordelijkheid moeten nemen, net als een familie of een club.” Dat doe je  “niet omdat je aardig gevonden wil worden, maar gewoon omdat het zo hoort.”

Mee veranderen

De eigen beroepsgroep staat ook voor een uitdagingen. “De industrie gaat zo snel, je moet veranderen. Durf daarom te denken in kansen, in plaats van in bedreigingen.” Je mag je niet laten afschrikken door AI, robotica of big data. “We moeten de sector naar een ander niveau tillen. Dat betekent zeker ook dat je mee moet doen in het data-analyticsverhaal. Die vier miljard euro omzet bij ons bijvoorbeeld, dat is wel wat anders dan vier grote tankers aan olie: het gaat bij ons om heel erg veel transacties, dus heel erg veel data en datapunten. We realiseren ons dat we veel dingen goed doen, maar ook dat er fouten worden gemaakt. Daar kan data-analyse bijvoorbeeld goed bij helpen.”

“Ons beroep wordt niet als erg sexy gezien,” verwoordt Drost de andere uitdaging. “Het imago is suf, maar de potentie is groot.” Hij waarschuwt er echter voor om niet de oplossing te zoeken in het wegkopen van mensen bij elkaar. “Dan ontstaat er een wegkoopmarkt.  We moeten juist de handen ineen slaan om de beroepsgroep aantrekkelijker te maken: laat zien hoe mooi het is, vertel het verhaal.”

Dat verhaal vertelt Drost met veel overtuiging. Als business controller draai je immers gewoon mee, je ziet wat er allemaal gebeurt in het bedrijf. Belangrijker is dat de finance professional als enige echt vloeiend is in de gemeenschappelijke zakelijke taal die financiën is. “Daar zit veel veel meer potentie in,” voorspelt hij. In Drost's organisatie zitten er om precies die reden controllers overal bij aan tafel. Bij hem is de finance professional bezig met alle facetten van de business. Ook Drost zelf. “Ik geloof echt, dat dit de leukste baan is. Als CFO kijk ik mee in elke keuken en kan ik me overal mee bemoeien.”

In deze serie:

  •  
Gerelateerde artikelen