De Finance professional en social media

Toen mij werd gevraagd een blog te schrijven over de finance professional en social media, dacht ik meteen aan @betgem (recruitment specialist) en @deloitte en #forex.... Het gebruik van social media onder financials beperkt zich echter vooral tot het gebruik van LinkedIn en blijft nogal een onontgonnen gebied, daar waar techies, recruiters en marketeers al verder zijn.

Toch zijn er in Nederland best enkele netwerken te vinden die zich meer op het community gevoel van financials gericht hebben, denk hierbij aan de LinkedIn-groep Finance Professional Netherlands en het interactieve finance-talent.nl dat vanuit deze online community ook offline evenementen organiseert.

Ofschoon deze blog veel lezers trekt, is men hier vooral op zoek naar het uitgedachte, goed onderzochte, laatste nieuws. De mensen die hier reageren op de blog hebben vaak nog niet helemaal in de gaten dat ze op dat moment ‘social media bedrijven’.

Social media kenmerkt zich door het delen van een gedachtegoed en de geïnteresseerden de mogelijkheid geven hierop te reageren. De social media sites die je bezoekt bestaan voornamelijk uit ‘user generated content’.

Ga nu eens voor jezelf na of je ergens het afgelopen jaar via internet op deze wijze je mening hebt geventileerd of dat je iets wat je online las hebt gedeeld met je peers. Het antwoord hierop zal ongetwijfeld zijn: ‘ja, dat heb ik gedaan.’
 
Het gebruik van social media biedt je veel kansen, denk aan het verzamelen van informatie over de concurrent, aan het sneller beschikken over de maandelijkse nieuwsbrief van het vakblad en aan het sparren met gelijkgestemden binnen andere organisaties.

Social media heeft voor velen de weg naar meer kennisvergaring geleid. Het nieuws dat morgen in de krant staat heeft je vaak via social media de dag ervoor al bereikt. Interessant zul je wellicht denken, maar hoe zit het met de risico’s…?
 
Het gebruik van social media brengt inderdaad ook risico’s met zich mee. De eerste is de afleiding van het dagelijks takenlijstje, waardoor jij of je medewerkers zaken niet op tijd af krijgen, wat stress veroorzaakt en zelfs tot ontslag kan leiden wegens ondermaats presteren. Daarnaast kan het voorkomen dat je als financial bedrijfsmatige informatie deelt waar de concurrent wel eens heel veel voordeel bij kan hebben, wat zelfs beurskoersen zou kunnen beïnvloeden!!!

Wees gerust, de arbeidscontracten die ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen hebben allen een artikel beschreven met het onderwerp ‘u zult de goede naam en faam van dit bedrijf niet schaden’. Je denkt dus wel twee keer na over wat je zult delen en of dit van invloed kan zijn op de goede naam van het bedrijf. Een tip die ik altijd geef is: blijf jezelf en zorg voor een soort van consistentie in je berichtgeving.. blijf eerlijk. Gary Vaynerchuk laat hier zien waarom.

Steeds meer bedrijven hebben tegenwoordig ook  social media guidelines opgemaakt, dit maakt in één oogopslag helder wat wel en niet gewaardeerd wordt, maar veel belangrijker nog is het onderwerp escalatie hierin. Wat te doen om negatieve pers te vermijden dan wel in te dammen? Een mooi voorbeeld vind je hier bij TNT.

Prettig om te weten is dat wanneer jouw bedrijf zich meer op internet beweegt en zich meer laat zien als kennisdrager, je zeker naar de toekomst toe makkelijker en vaak ook interessantere nieuwe business gaat genereren. En zo hou je jezelf aan het werk. Het draait uiteindelijk toch ook om de centen.

Dus met zijn allen, laat zien dat je bij een mooi bedrijf gaaf werk verricht… dat is toch ook zo!

Gerelateerde artikelen