Data? Nee, intuïtie beslist

Meeste ondernemers negeren data en laten zich leiden door instinct.

Driekwart ondernemers neemt belangrijke beslissingen op basis van intuïtie. Vooral ondernemers in de financiële sector (een schrikbarend hoge 89 procent), horeca (88 procent) en industrie (85 procent) luisteren naar hun onderbuikgevoel. Ondernemers in de communicatiesector (43 procent) doen dit het minst. Slechts één op drie baseert de keuze daarnaast ook nog op harde data. Een en ander is de conclusie van een onderzoek van Ledstores Europe.

Toch beweert 52 procent van de respondenten dat het verzamelen en correct interpreteren van digitale gegevens direct bijdraagt aan de groei van hun bedrijf. Verder houdt 43 procent zich actief bezig met het verzamelen van relevante data en 38 procent zegt dat digitale gegevens een cruciale rol spelen in hun bedrijfsvoering of bedrijfsstrategie. Hetzelfde percentage stelt zelfs dat data-inzichten van grotere waarde zijn dan het advies van een bedrijfsadviseur.

(bron: Ledstores Europe; foto: Jen Theodore, Unsplash)