Data & innovatie: fundament van succes

Een modern bedrijf kan alleen succes blijven hebben als het in control is van data en innovatie. Hoe?

Door Oracle.

Een succesvol bedrijf anno 2020 zal twee zaken moeten beheersen: data en innovatie. Je kunt de een niet hebben zonder de ander, en je kunt geen van beide hebben zonder een agile mindset.

De hoeveelheid data die we met zijn allen genereren, zal alleen maar toenemen – en daarom zullen bedrijven waarschijnlijk steeds meer tools gebruiken om die data vast te leggen. Maar dit is nutteloos, als ze het niet kunnen omzetten in inzicht dat hen zal helpen hun klanten op een hypergepersonaliseerde manier beter van dienst te zijn. De operationele afdelingen zullen hierin cruciaal zijn.

Onbeheerde data kan meer kwaad dan alleen ongebruikt blijven: het stelt bedrijven open voor kwetsbaarheden rond beveiliging en datalekken, en problemen rond risico en compliance. Deze zorgen zijn weg te nemen door als bedrijf een dataleider te worden, om zelfverzekerd in data te worden: voer rigoureuze dataprocessen en interne dataprotocollen in en train werknemers hoe ze deze kunnen gebruiken en delen.

Data delen zal van cruciaal belang zijn om het bedrijf te verbinden en te concurreren in het huidige en toekomstige bedrijfsklimaat. Een hyperconnected bedrijf worden dat agile is en snel kan reageren, dat data met succes verwerkt en omzet in inzicht: dat zijn de twee pijlers van succes. Het is echter geen race of aanvinkoefening: gegevensbeheer is continu, het proces waarin data wordt verwerkt en gedeeld met de rest van het bedrijf om besluitvorming mogelijk te maken, moet regelmatig worden herzien.

Innovatie

Om echt hyperconnected te zijn, zullen bedrijven moeten innoveren. Leiders die deze transformatie aansturen, moeten een speciaal disruptie-DNA dragen en dit uitdragen om de technologische vooruitgang van hun organisatie te versnellen. Degenen die dat niet doen, zullen achterop raken.

Als de financiële leiders de noodzaak kunnen begrijpen om transformatieve technologieën toe te passen en een solide basis van gegevensbeheer te bouwen om dit te ondersteunen, zal dit de organisatie helpen omvormen tot een flexibele, hyperconnected onderneming en elke afdeling in staat stellen de zakenpartner te zijn die de organisatie nodig heeft.

Het is essentieel om een ??holistisch perspectief te hebben en na te denken over hoe je nieuwe technologieën kan gebruiken om de klantervaring continu te verbeteren. De sleutel is, dat welke route je ook neemt om te innoveren, het wordt ingebed in de bedrijfscultuur, dat het de mentaliteit wordt voor iedereen. Als je daarin slaagt, voelen de veranderingen helemaal niet storend aan, maar voelen ze zoals ze moeten zijn – evolutie: het overleven van de sterkste.

Vier stappen om als organisatie data driven te worden:

Bereid je voor op continue en onvermijdelijke toestroom van data

  • Begin bij je eigen afdeling.
    Word verantwoordelijk voor de gegevens die je afdeling verzamelt, gebruikt en deelt
  • Wees een dataleider
    Zet protocollen en rigoureuze processen rond gegevensbeveiliging op.
    Data mag innovatie niet tegenwerken.
  • Zorg voor betrouwbare data
    Investeer in technologie om data om te zetten in bruikbaar inzicht.

Word veilig hyperconnected

  • Verzamel alleen data die er toe doet en analyseer dit goed
    De meningen van klanten veranderen voortdurend, de enige manier om bij te blijven, is door te investeren in transformationele technologie
  • Blijf bedrijfsleiders dynamisch afstemmen op de strategie in steeds veranderende markten, om bedrijfsactiviteiten te positioneren als zakenpartners in een hyperconnected onderneming

3. Zie technologie als een bondgenoot van voortdurende agility

  • Investeren in incrementele technologie maakt het mogelijk innovatieprioriteiten te voltooien en het bedrijf aan te zetten tot meer groei en meer innovatieprojecten die op de markt komen.
  • Transformationele technologie verbetert en vergroot de besluitvorming en verhoogt de efficiëntie, door automatisering via AI, autonome databases en blockchain.

4. Omarm innovatie en daag jezelf uit om te veranderen

  • Belichaam innovatief denken
  • Leef en adem het door jou gekozen pad
    Maak het belangrijk voor elke persoon in het bedrijf
  • Gebruik technologie als katalysator om innovatie te vergroten en jezelf te disrupten

Wil je weten hoe deze transformationele technologieën je financiële afdeling kan helpen innoveren? Vraag dan de white paper van Oracle: “Connected intelligence for high performance, inside the minds of finance and operations data leaders”.

 

Gerelateerde artikelen