Cyber security en strategie-ontwikkeling zijn twee van de vier belangrijkste uitdagingen voor senior business executives in Nederland in de komende drie jaar volgens de 2017 Corporate Learning Pulse global survey.

Uitgevoerd door Financial Times | IE Business School Corporate Learning Alliance, de enquête onderzocht de toekomstige richting van leiderschapsontwikkeling.
 
Het onderzoek is uitgevoerd bij bijna 1000 senior professionals in meerdere sectoren in Nederland, China, Frankrijk, de Golfstaten, Duitsland, Japan, Scandinavische landen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Meer dan 10% van de respondenten komt uit Nederland, waarvan 51% uit bedrijven met meer dan 250 medewerkers.
 
Bijna een derde van de business executives (29%) die in Nederland ondervraagd zijn, identificeert cyber security als een van hun vier belangrijkste zakelijke uitdagingen in de komende drie jaar, naast strategie-ontwikkeling (37%), financieel management (34%) en marktgroei (32%). 

Hoewel executive education (12%) en het ontwikkelen van toekomstige leiders (18%) in 2017 pas na andere bedrijfsprioriteiten komen, blijkt uit de enquête dat senior professionals uit deze regio de lange termijn voordelen van leren en leiderschapsontwikkeling herkennen.

 
Senior professionals in Nederland zijn zeer positief over de impact van de executive education en leiderschapsontwikkeling met:
- 77% die verklaart dat executive education/leiderschapsontwikkeling de zakelijke kennis, competenties en vertrouwen heeft verbeterd.
- 78% die executive education/leiderschapsontwikkeling als van vitaal belang ziet om zakelijke doelen te bereiken.
- 69% die vindt dat executive education/leiderschapsontwikkeling belangrijker dan ooit is.
- 76% die erkent dat executive education/leiderschapsontwikkeling hun vermogen om hun werk efficiënter te doen heeft verbeterd. 

De meerderheid van de Nederlandse leidinggevenden beschouwt de ontwikkeling van executive education/leiderschapsontwikkeling van vitaal belang voor het behoud van werknemers (54%) en voor innovatie en verandering (54%) binnen hun organisaties.
De belangrijkste leerprioriteiten met betrekking tot executive education zijn:
- Succesvolle innovatie (59%)
- Adoptie van nieuwe technologieën (55%)
- Strategie en planning (54%)
- Strategie-uitvoering (53%)

Onder senior professionals in Nederland zijn de meest opvallende interne resultaten die van executive education verwacht worden een positieve impact op organisatorische veranderingen (46%) en het behalen van vaardigheden om teams te leiden en te managen (44%).
 
Hoewel er veel is om positief over te zijn, blijkt uit de onderzoeksresultaten ook dat sommige leer- en leiderschapsprogramma's de verwachtingen niet goed hebben waargemaakt. Slechts 37% van de respondenten in Nederland is het ermee eens dat senior leiders in hun organisatie van mening zijn dat eerdere investeringen in executive education toegevoegde waarde voor hun organisatie hebben.
 
Degenen die het hier niet mee eens zijn denken dat senior leiders van mening zijn dat de programma's de organisatie niet hebben gesteund omdat:
- Eerdere programma's niet in staat waren om zich aan te passen aan de behoeften van hun organisatie (45%)
- Het niet mogelijk was om succes of uitkomsten van eerdere programma's te meten (35%)
- Het niet mogelijk was om een tastbaar impact op de organisatie aan te tonen (29%)

Niettemin is er nog steeds optimisme over het toekomstige succes van executive education. 54% van de senior professionals in Nederland gelooft dat het investeren in hun medewerkers via programma's voor executive education en leiderschapsontwikkeling verandering en innovatie in hun organisatie aanjagen.
 
Toelichtend op de enquête zegt VanDyck Silveira, CEO van de Financial Times | IE Business School Corporate Learning Alliance: "Senior executives worden geconfronteerd met een groot aantal zakelijke uitdagingen, waaronder een steeds concurrerender klimaat, veranderingen in technologie en cyber security. Uit ons onderzoek blijkt dat executive education een vitale rol speelt bij het helpen van bedrijven om deze uitdagingen tegemoet te treden en de volgende generatie zakelijk leiders te ontwikkelen."