Ruim 30 procent van C-suite bewoners zegt dat Big Data alert beslissen alleen maar moeilijker gemaakt heeft. dat blijkt uit onderzoek van het American Institute of CPAs (AICPA) en het Chartered Institute of Management Accountants (CIMA).

Overal en in alle bedrijfstakken wordt met veel elan en enthousiasme het evangelie van Big Data verspreid. Elke trend moet, vóór deze de verkopen raakt, gezien en opgemerkt worden; elk bedrijf moet via analytics ‘agile’ worden en proactief de juiste strategische beslissingen nemen. Vooral CFO’s zullen daardoor in staat zijn echte ‘business partners’ te worden, door de CEO te voorzien van broodnodige informatie vóóraf. En natuurlijk kunnen ook accountants betere business advisors worden! 
 
Vergeet het maar, blijkt uit nieuw onderzoek Joining the Dots: Decision Making for a New Era, van het American Institute of CPAs (AICPA) en het Chartered Institute of Management Accountants (CIMA).
32 procent van de respondenten (executives van grote bedrijven in 16 landen) zegt dat Big Data snel en onderbouwd beslissen alleen maar moeilijker gemaakt heeft.
 
Een van de oorzaken: het gaat vaak fout, die analytics-analyse, door teveel informatie en daardoor vertraging in de beslissingsondersteuning. Immers, analyse gaat in twee stappen: eerst moet er van gegevens bruikbare informatie gemaakt worden, en die informatie moet daarna vertaald worden in nieuw beleid en bijbehorende besluiten. Beide stappen of fasen creëren problemen in de huidige organisatie. Verticale hiërarchieën in silo’s verhinderen optimaal gebruik van de beschikbare knowhow en ervaring, en vertragen de implementatie van veranderingen. Zeven van de tien deelnemers in het onderzoek rapporteren de afgelopen drie jaar tenminste éénmaal zo’n onnodige vertraging te hebben mee moeten maken. 
 
Toch, denkt AICPA, blijft Finance de beste kandidaat om nuttige dingen te doen met Big Data en aanhangende technologie. Maar dan moet de CFO wel zijn team weten te inspireren en in beweging krijgen. En vooral leren om echt samen te werken met de andere bedrijfsfuncties, van marketing tot HR. Alleen dan oogst men misschien tijdig bruikbare informatie uit al die data.
__________________________________________________________________________________
Big Data een hype? Het is uw corebusiness en verantwoordelijkheid. Succesvolle financials zetten Big Data in om te innoveren en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Ook u moet meer doen dan rapporteren van het verleden. Volg daarom de succesvolle training Training Big Data voor Financials. Signaleer en doorgrond eerder trends en vergroot structureel de nauwkeurigheid van uw forecast. Meld u vandaag nog aan.
__________________________________________________________________________________