Crowdfunding: planmatige aanpak loont

Crowdfunding is de afgelopen jaren een serieuze financieringsoptie geworden voor ondernemers in het MKB. Men heeft vaak de indruk dat crowdfunding een gemakkelijke vorm van financieren is. Een enorme misvatting! Bij crowdfunding is een planmatige aanpak een belangrijke succesfactor.

In 2014 is tussen de 70 en 80 miljoen euro met crowdfunding gefinancierd, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Nederland kent inmiddels ruim 100 crowdfundingplatforms waarvan ongeveer 20 relevant zijn voor het MKB. Deze platforms onderscheiden zich onder andere door de vorm van funding die zij bieden, te weten: donatie, voorverkoop, vreemd vermogen en eigen vermogen. De laatste twee vormen van funding worden ook wel crowdfinancing genoemd.
 
Ik merk regelmatig dat men de indruk heeft dat crowdfunding een gemakkelijke vorm van financieren is. Dat is echt een enorme misvatting! Een onderzoek onder de belangrijkste crowdfundingplatforms leert namelijk dat slechts 10 tot 25% van de aanvragen door het platform wordt geaccepteerd en dat 60 tot 95% van deze geaccepteerde projecten uiteindelijk succesvol wordt gefund. Even 'kort door de bocht' doorgerekend betekent dit dat slechts 10 tot 15% van de crowdfundingaanvragen het redt. De resterende 85 tot 90% dus niet!

Grondig gebrek

Dat zoveel initiatieven onvoldoende vermogen aantrekken, heeft vooral te maken met de kwaliteit van de ingediende plannen. Net als de banken geven ook de crowdfundingplatforms aan: "Er is genoeg geld beschikbaar, er is echter een grondig gebrek aan goede plannen."

Daar is wat aan te doen! De ervaring heeft geleerd dat een ondernemer zijn kans op succesvolle crowdfunding verhoogt door:

 

  • op tijd te beginnen met de voorbereiding
  • te weten welke vorm van crowdfunding bij hem past
  • te kiezen voor het juiste platform
  • te zorgen voor een gedegen ondernemingsplan met een gedetailleerde exploitatiebegroting en liquiditeitsprognose
  • een ijzersterk campagneplan te maken én dat gedisciplineerd uit te voeren
  • hier voldoende tijd voor vrij te maken
  • met een team te werken en niet in zijn eentje


Plan de campagne

Veel platforms adviseren en sommige eisen zelfs dat de ondernemer zich laat begeleiden door een adviseur die hem door het totale traject kan helpen: het maken van het plan, het indienen van de aanvraag en het uitvoeren van de campagne.

Crowdfunding is een prachtig fenomeen. Het vraagt echter meer dan een leuk idee en een frivole marketingactie. Het vereist een goed plan met een gedegen onderbouwing en gedisciplineerde executie. Dat verhoogt de kans op succes substantieel.

Drs. John van der Veld ([email protected]is bij AccountAnders verantwoordelijk voor Crowdfunding Solutions. Hierbij wordt de ondernemer geholpen bij het realiseren van de financiering van zijn plannen met een succesvolle crowdfundingcampagne.

___________________________________________________________________________________________________
Lees meer vaknieuws voor accountants op AccountantWeek.nl. Vertrouwd, verfrissend en brutaal
AccountantWeek biedt u het laatste vaknieuws en zet iedere dag een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights. Daarnaast krijgt u een verfrissende en brutale kijk op de radicale veranderingen waarmee accountants de komende jaren worden geconfronteerd. 

Word lid van AccountantWeek.nl en profiteer:
- Dagelijks vak- en fiscaal nieuws
- Dagelijks een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights
- Uitnodigingen voor de Accountancy50 en de Nationale Accountancy Awards
- Gratis toegang tot de Financial Systems Beurs, de expo met de beste softwareleveranciers
- Uitnodigingen voor bijeenkomsten (met PE)
- Opname in AccountantWeek’s Who’s Who - bekeken door 30.000 financieel managers
- Speciale printedities over o.a. Accountant & ICT

Word daarom vandaag nog lid van AccountantWeek, blijf op de hoogte en neem een voorsprong. Maak kans op een luxe weekend voor 2 personen naar Dubai. Meld u nu aan via AccountantWeek.nl

PS Wilt u betrokken zijn bij AccountantWeek als blogger, schrijver of spreker op een evenement? Neem contact op met Jan Bletz via [email protected].
___________________________________________________________________________________________________