CreditManager ondersteunt Cofely in het reduceren van risico’s en faalkosten

Vanuit het hoofdkantoor in Bunnik heeft het toonaangevende Cofely Nederland de kern van haar financiële administratie centraal georganiseerd in een Shared Service Center.

Het debiteurenbeleid van dit Shared Service Center bestaat uit een uitgebreid traject. De zeven beheerders verzorgen 23 Cofely-bedrijven die zo’n 180.000 facturen per jaar naar hun klanten versturen. Daarnaast hebben de beheerders zeer regelmatig zowel telefonisch als schriftelijk contact met de circa 4.000 debiteuren. Bij disputen schakelen zij de hulp in van de verantwoordelijke projectleider. Bovendien geven zij advies over en ondersteuning bij alle credit managementzaken.
Zo’n acht jaar geleden besloot Cofely tot het centraliseren van het credit management van haar zestien vestigingen. Rini Nijssen, destijds Manager Finance & Control bij Cofely, werd gevraagd dit omvangrijke project in goede banen te leiden. Met passie, gedrevenheid en betrokkenheid pakte Nijssen zijn nieuwe rol als Credit Manager op. “Bij de opstart van dit project werd duidelijk dat we naast SAP een aparte tool wilde inzetten voor het credit managementproces. Naast verregaande automatisering van het debiteurenbeheer waardoor de cashflow gestimuleerd wordt, waren uitgebreide mogelijkheden voor klachtenregistratie en -afhandeling essentieel. Net als het kunnen beheersen van risico’s met behulp van geïntegreerde data van D&B en Graydon. Het softwarepakket waar we destijds voor kozen, heeft ons hierin ondersteund maar bereikte het einde van haar levenscyclus”, vertelt Nijssen.
RAPPORTAGES ESSENTIEEL ALS MANAGEMENT TOOL 
“Dat was voor ons mede aanleiding om kritisch te kijken naar onze eisen en wensen in combinatie met de mogelijkheden binnen diverse softwareoplossingen. In het bestaande pakket maar ook die van andere leveranciers. Een van de voornaamste pijlers daarbij is het terugdringen van de faalkosten. Waar zitten de afwijkingen en waarom, hoe verbeteren we ons facturatie- en debiteurenproces en hoe kan dit bijdragen tot een hogere klanttevredenheid? Dat betekent dat we inzicht nodig hebben, van offerte tot eindfactuur, waardoor we beter presteren op alle niveau’s. Een uitgebreide rapportage-tool waarmee we het proces met een loep kunnen bekijken en precies weten waar we kunnen verbeteren is dus essentieel. Mijn ultieme doel is om per vestiging, per business unit, per projectleider een helder overzicht te hebben in prestaties. Zodanig, dat ik een projectleider persoonlijk kan feliciteren met bijvoorbeeld het afhandelen van de meeste klachten in een bepaalde periode.”
RISICO’S EN FAALKOSTEN GEDETAILLEERD IN BEELD 
“CreditManager van Credit Tools is voor ons daarbij het hulpmiddel om de risico’s en faalkosten gedetailleerd in beeld te brengen, disputen af te handelen, trendontwikkelingen te volgen, verbeteringen aan te brengen en de cashflow beter te kunnen voorspellen. De real-time informatie die we via Graydon rechtstreeks in de oplossing kunnen inzien, draagt hier eveneens aan bij. Doordat we exact op de hoogte zijn van wat er speelt, zijn we ook in staat de contacten met onze klanten nog verder te optimaliseren.”
WAAROM CREDIT TOOLS 
“In onze oriëntatie naar credit managementoplossingen zijn we het gesprek aangegaan met Credit Tools. Niet alleen de oplossing sprak aan, maar vooral het inlevingsvermogen in onze processen maakt dat Credit Tools precies begrijpt wat wij nodig hebben. Zij denken met ons mee, anticiperen op de vraag en staan open voor innovatie. Door hun flexibiliteit en mogelijkheden in maatwerkrapportages bovenop de standaardoplossing kan Credit Tools ons de oplossing bieden waarmee wij ons credit management zo optimaal mogelijk kunnen inrichten. Nu en in de toekomst”, besluit Nijssen.
MEER INFORMATIE 
Benieuwd naar wat onze oplossingen voor uw organisatie kunnen betekenen, neem dan contact op met ons op via 0418 – 576 030 of info@credittools.nl.
OVER COFELY 
 
Cofely laat techniek werken voor haar klanten. Zij biedt innovatieve concepten en integrale en duurzame oplossingen. Cofely verbindt deze efficiënte en effectieve toepassingen in technologieën met vakkennis in financiële, proces- en beheersmatige aspecten van het werk dat zij uitvoert voor haar klanten. Of dat nu gaat over nieuwbouw, onderhoud en beheer, facility management of on- en offshore constructies en services. Zo draagt zij op een duurzame wijze bij aan een zuiniger gebruik van hulpbronnen, een comfortabel, energiezuinig binnenklimaat en een zo optimaal mogelijke benutting van technische installaties binnen de industrie, infrastructuur en utiliteitsmarkt.

Gerelateerde artikelen