Belang risicobeheer leidt tot run op interne betaalwaakhond.

Er is veel vraag naar credit controllers, die al veelgevraagd waren op de top van de coronacrisis. Wijnand Wouda, senior consultant bij recruitmentorganisatie Walters People, licht de ins en outs toe van deze booming baan.

“In vergelijking met andere posities bleven credit controllers in trek. Bedrijven wilden juist op het hoogtepunt van de pandemie weinig risico lopen op openstaande posten en daarom zo snel mogelijk geld innen en dat zo lang mogelijk vasthouden. Daardoor nam de werkdruk de voorbije maanden flink toe.

Een junior credit controller kan rekenen op een bruto maandloon van 2500 à 3000 euro. Voor professionals met een paar jaar ervaring kan dat oplopen tot 3500 à 4000 euro.

Een credit controller beheert een klantenportefeuille en bepaalt en controleert de betaal- en kredietlimieten. In sommige organisaties voert de credit controller voornamelijk analytische taken uit, terwijl hij in een andere organisatie vooral klanten opbelt om hen eraan te herinneren openstaande facturen te betalen.

Een credit controller focust zich voornamelijk op het opbouwen van een goede relatie met de klanten in zijn portefeuille en maakt er duidelijke afspraken mee. Het aantal klanten in zo’n portefeuille kan makkelijk oplopen tot twee- à drieduizend bedrijven, afhankelijk van de grootte van de organisatie waarin je werkt.

Wanneer klanten niet op tijd hun facturen betalen, dan is het de taak van de credit controller om snel in te grijpen. In eerste instantie probeer je om samen met de klant een oplossing te vinden. Lukt dat niet, dan ga je over tot het uitsturen van aanmaningen. Wordt er dan nog steeds niet betaald, dan is een credit controller genoodzaakt om juridische stappen te nemen en een deurwaarder of incassobureau in te schakelen.

Maar een goede credit controller laat het niet zover komen. Die zorgt ervoor dat de DSO (Days Sales Outstanding) of het debiteurensaldo binnen de organisatie zo laag mogelijk ligt. Hoe sneller de facturen betaald zijn na ontvangst, hoe beter de credit controller z’n werk heeft gedaan.

Heeft een klant financiële moeilijkheden waardoor de facturen niet op tijd kunnen worden betaald, dan is het jouw taak om mee te denken met de klant en samen tot een oplossing te komen. Bijvoorbeeld door een betalingsregeling voor te stellen.

Uiteraard wil het management op de hoogte blijven van de financiële situatie. Je overlegt ook met andere afdelingen, bijvoorbeeld met sales en finance.

Een bachelor- of masterdiploma in finance is een prima uitvalsbasis, maar zeker geen must om een succesvolle credit controller te worden. Een credit controller is in de eerste plaats een extravert persoon die ervan houdt om dagelijks met verschillende partijen in contact te staan. Binnen de organisatie zijn dat voornamelijk sales, finance en het managementteam, extern zijn dat voornamelijk klanten en incassobureaus.

Een credit controller met een aantal jaar ervaring groeit meestal door naar een functie als credit manager. Die rapporteert aan het financieel management en stuurt een team van credit controllers aan. Om naar die rol toe te groeien is het natuurlijk belangrijk om enkele trainingen te volgen. En ook people management skills en coaching skills zijn essentieel.”