Covid-19, katalysator voor e-learning

Coronacrisis versnelt ontwikkeling online bedrijfsonderwijs met als voordeel maximale kennisoverdracht.

Door Bouko de Groot.

Covid-19 geeft een stimulans aan de Nederlandse private-opleidingssector. Medewerkers wordt gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken, meer en meer bedrijven vragen werktijdverkorting aan. “Dit dwingt grote aantallen werknemers om hun dagelijkse arbeidsroutines tijdelijk radicaal om te gooien,” stelt Han Mesters in een deze week gepubliceerd ABN AMRO rapport (pdf). “Werkgevers zullen hun werknemers vragen om hun arbeidstijd op te vullen met e-learning; het leren door middel van elektronische hulpmiddelen zoals een computer, smartphone of tablet die verbonden zijn met internet,” aldus Mesters, sector banker en auteur van het rapport.

Het voordeel van het nadeel

E-learning en rampspoed lijken hand in hand te gaan.  “De online onderwijs markt volgens sommigen begonnen in 1997 toen een zware sneeuwstorm in Colorado het onmogelijk maakte om colleges te volgen aan de universiteit van Denver,” zegt Mesters tegen FM. In een strategische studie van Johnson Controls uit 2009 over het kantoor van de toekomst in 2030 stonden dan ook de profetische woorden “As major disasters strike our society, homeworking is becoming a welcome refuge, and the corporate office is no longer in existence.”

Mesters: “We zien dus dat het vaak calamiteiten zijn die zorgen voor gedragsverandering. Inmiddels is e-learning in sommige disciplines al nieuwe normaal geworden. Wellicht is de les van Corona dat het uiteindelijk toch mogelijk is om de UN klimaatdoelstellingen te halen. Niet de snelheid terugbrengen naar 100 maar op grote schaal afzien van het maken van face-to-face afspraken.”

Mesters denkt dan ook dat e-learning de komende decennia een grote vlucht gaat aannemen. Het is immers een vorm van kennisoverdracht die efficiënt, betaalbaar, toegankelijk en schaalbaar is. Een aantal maatschappelijke ontwikkelingen, zoals goedkoper en beter worden van bandbreedte en samenwerksoftware, digitalisering en acceptatie van thuiswerk ligt aan de basis hiervan. Bovenop deze structurele trends leidt de coronacrisis tot een acceleratie in de kwalitatieve en kwantitatieve groei van e-learning-programma’s.

Betere persoonlijke ontwikkeling

“Werkgevers zullen straks, bij het evalueren van de corona-crisis, hun opleidingsbeleid reorganiseren en stroomlijnen. Meer bedrijven zetten overzichten van het opleidingsaanbod op hun bedrijfsintranet. De trainingsuren zullen steeds vaker online en steeds minder vaak online zijn.” E-learning zal zich verder ontwikkelen van online leerinterventies en leercampagnes naar blended learning en social learning: onderwijsvormen waarin interactief persoonlijk contact tussen leerling(en) en leraar/coach een belangrijke rol speelt. “Dit is noodzakelijk om het rendement op het leren te verhogen.”

Een groot voordeel van e-learning komt goed van pas bij de ontwikkeling van bedrijfseducatie: de mogelijkheid om gepersonaliseerde en telkens aanpasbare educatie aan te bieden. “E-learning zal zich de komende jaren bijvoorbeeld vaker automatisch aanpassen aan de snelheid en het intellectuele niveau van de cursist, zodat de kennisoverdracht gemaximaliseerd wordt.”

Aanbieders van e-learning (opleidingsinstituten), afnemers van e-learning (werkgevers) en gebruikers van e-learning (werknemers) zullen door de Covid-19 crisis de komende weken en maanden dan ook een steile leercurve doorlopen.

Gerelateerde artikelen