Corona Control

Zwarte zwanen zijn niet te voorspellen, toch moet je ook dan in control blijven. Hoe?

Een serie blogs over control.

BLOG - In de tijd dat ik nog wel eens een sigaartje opstak was mijn favoriete model de Corona. Een ruim half uur rookplezier, waarbij het vooral gaat om rust, aroma en smaaksensatie. Tegenwoordig, in de rookvrije generatie, begint Corona weer een rol te spelen, die iets minder aangenaam is. Een virus dat in eerste instantie beperkt bleef tot China, maar inmiddels de grenzen van ons land heeft bereikt.

Door Hinrich Slobbe, control prof in beide betekenissen, als associate professor aan de Business School Nederland en als directeur van Wisdom in Finance.

Het Corona virus is nog wild aan het uitbreiden en maakt in een aantal procenten zelfs dodelijke slachtoffers. Daardoor maakt het de angst voor besmetting zo groot, dat de wereld lichtelijk in paniek begint te raken. Van een pandemie is kennelijk nog geen sprake, maar de beurzen storten in, de economische groei wordt geraakt, en vele evenementen worden afgelast.

Hoe krijg je zo'n virus in control? Als ik dat wist zou ik bij de WHO werken! Ik kan in het algemeen echter wel iets zeggen over zwarte zwanen en de impact op de economie. In het bekende boek van Taleb leren we, dat in de onvoorspelbare kleine hoekjes van de normaalverdeling de grootste evenementen verborgen liggen, die de wereldeconomie ernstig kunnen beïnvloeden. Voorbeelden die genoemd worden zijn 9/11, smartphones, social media, maar ook rampen en plagen. Wellicht zullen we over een aantal jaren ook de uitbraak van Covid-19 als zwarte zwaan beschouwen.

De vraag die ons controllers vaak wordt gesteld is hoe om te gaan met onverwachte en onvoorspelbare, of zelfs onvoorstelbare gebeurtenissen. Want als je naar de welvaartseffecten van dit soort vernietigende disrupties kijkt, dan wil je als organisatie graag weten hoe je daar mee om moet gaan. Als gevolg van de platformeconomie, zijn hele bedrijfstakken aan het wankelen gebracht en de gevolgen van 9/11 en de reacties van de wereldgrootmachten hierop zijn lifechanging. Hoe kun je hierop voorbereid zijn?

Eigenlijk zijn er twee mogelijke strategieën waarmee bedrijven met fractaalverdeling en disrupties kunnen omgaan.

  • De eerste is de meest lastige en minst kansrijk: Be the Boss Strategie. Om een onvoorspelbare gebeurtenis toch te voorspellen, moet je deze zelf veroorzaken.
  • De tweede strategie komt van Darwin en die is veel kansrijker: Wees Wendbaar (Agile). Zorg ervoor dat je altijd een tweede/derde plan hebt, wees flexibel, niet afhankelijk van één specialisme, zit niet te vast in één stramien, want als de omstandigheden ernstig veranderen kun je zomaar uit je waardepropositie schieten. Voorbeelden als Nokia, Kodak, en V&D bewijzen, dat te lang in een oud verdienmodel hangen, je voortbestaan in gevaar brengt. En zo is dat ook met het Coronavirus. Te afhankelijk zijn van bepaalde goederenstromen, conferenties, wereldkampioenschappen of welke variabele ook: zo'n virus kan al die plannen in de war schoppen, waardoor je business direct geraakt wordt.

Daarom: wees wendbaar als deze rampen zich voordoen! Wat is je tweede plan, is er een alternatief? In control gaat niet alleen maar over planning, maar ook over de momenten dat je planning in de war wordt geschopt.

Corona Control: ook 3.0.

Alle blogs van prof. Hinrich Slobbe voor u op een rij gezet.