ConQuaestor, specialist in financiële consultancy, heeft in het eerste halfjaar van 2009 een omzet gerealiseerd van 36,1 miljoen euro. Dat is een stijging van 1.4% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2008, toen de omzet 35,6 miljoen euro bedroeg.

ConQuaestor, specialist in financiële consultancy, heeft in het eerste halfjaar van 2009 een omzet gerealiseerd van 36,1 miljoen euro. Dat is een stijging van 1.4% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2008, toen de omzet 35,6 miljoen euro bedroeg.

Bestuursvoorzitter Martijn Kamermans: “Het is verheugend dat we in dit lastige jaar de omzet goed hebben weten vast te houden, terwijl de markt naar onze schatting ongeveer 20% is gekrompen. Dat was niet gemakkelijk. We hebben veel meer verkoopinspanningen moeten plegen dan vorig jaar en de tarieven staan ook onder druk.”

Het totaal aantal medewerkers is nagenoeg gelijk gebleven. ConQuaestor had in de eerste helft van 2008 circa 510 mensen in vaste dienst en in de eerste helft van 2009 was dat circa 530. Het aantal ingehuurde zzp-ers is gedaald van circa 120 naar circa 100, waardoor het totaal aantal mensen constant is gebleven rond de 630.

De huidige markt laat een verschil zien per sector. De hele financiële sector, inclusief banken en verzekeraars, laat na een sterke daling nu een heel voorzichtig herstel zien. Lange tijd was de vraag vanuit de publieke sector constant, maar nu begint die vraag wat te dalen. In de sectoren handel/industrie/dienstverlening is de vraag al enige tijd in dalende lijn, maar die daling begint nu af te zwakken, al is er nog geen sprake van een stijging.

Vooruitzichten voor tweede halfjaar 2009
Voor de rest van het jaar verwacht ConQuaestor eveneens een lastige markt. Kamermans: “Het is in dit extreme jaar 2009 voor ons niet gemakkelijk om de marktontwikkeling te voorspellen, maar we zien nog geen aantrekken van de markt in 2009. Wij hebben besloten geen harde ingrepen in de organisatie te doen omdat we daarmee veel schade aanrichten die we dan tegen hoge kosten weer moeten herstellen in 2010 en 2011. Als partnership hebben we gekozen voor een lager bedrijfsresultaat en het vasthouden van de robuustheid van de kwaliteit van ons bedrijf. Die strategie lijkt goed te werken: we blijven geconcentreerd op de markt en we winnen marktaandeel.”