Commerzbank behaalt aanzienlijke groei in Nederland

Afgelopen jaar heeft Commerzbank aanzienlijke groei geboekt met haar corporate clients business in Nederland. Het aantal Duitse bedrijven waarvan de dochterondernemingen in Nederland klant zijn bij Commerzbank is met 15 procent toegenomen tot 680.

“We hebben ons doel bereikt met deze groei; tot 2017 willen we dit aantal uitbreiden tot 750”, zegt Country Manager Dirk Dreiskämper tijdens een persconferentie in Amsterdam op woensdag 2 oktober.

Commerzbank was tevens in staat haar klantenbestand uit te breiden met Nederlandse multinationals die dochterondernemingen hebben op de Duitse markt tot een aantal van 50, een groei van 10 procent. Duitsland is de belangrijkste handelspartner voor Nederland. Omgekeerd is Nederland na Frankrijk de belangrijkste partner voor Duitsland.

Het land is van oudsher van grote betekenis voor Commerzbank: de op een na grootste bank van Duitsland opende 40 jaar geleden haar deuren in Nederland. Ter gelegenheid hiervan heeft de Bank klanten, partners, werknemers even als vertegenwoordigers uit de politiek en de maatschappij uitgenodigd voor een receptie in het Hermitage Amsterdam Museum.

“Wij zijn trots dat we al sinds vier decennia vertegenwoordigd zijn in dit schitterende land”, zegt Dreiskämper. Dat Duitse producten ook een goede reputatie genieten in Nederland werd onlangs duidelijk uit een enquête uitgevoerd door Commerzbank. In deze enquête geven de Nederlandse vestigingen van Duitse bedrijven aan dat Duitse merken hier in hoog aanzien staan.

“Het predikaat ’Made in Germany’ is en blijft van grote waarde, maar hier naast wordt tegenwoordig ook ’Managed in Germany’ zeer gewaardeerd”, legt Dreiskämper uit. Een andere positieve uitkomst van het onderzoek is dat er geen specifieke moeilijkheden bestaan in de internationale samenwerking tussen Duitsland en Nederland.

Commerzbank is sinds vele jaren de marktleider in Duitsland voor het midden- en kleinbedrijf (Mittelstandsbank); na de integratie van de voormalige Dresdner Bank in 2011 is de Bank vertegenwoordigd in meer dan 50 landen op circa 60 lokaties.

Daarnaast heeft Commerzbank middels haar correspondentie netwerk van meer dan 5.000 relaties wereldwijd een leidende rol. Het samen gaan in Nederland betekende ook een grote stap vooruit ten aanzien van de internationalisering van de corporate clients business. Commerzbank biedt nu een scala van producten en diensten aan in corporate- en investment banking. Het doel van Commerzbank in Nederland is het behalen van core bank status bij Nederlandse multinationals. De Bank wordt meer en meer de eerste keuze onder de internationale banken voor grote Nederlandse ondernemingen met belangen in de Duitse markt en voor bedrijven met cross-border business.

Commerzbank is tot op heden aanwezig in de corporate client business op de Nederlandse markt. De Bank hanteert het traditionele business relationship model voor klanten via leningen, liquiditeitsmanagement en betalingsverkeer. Verder biedt Commerzbank bedrijven directe toegang tot de kapitaalmarkt en ondersteunt hen met de internationale activiteiten. “Ons Corporate Sales Team fungeert als een toegewijde partner die oplossingen aandraagt voor het risico management van onze klanten zoals Nederlandse multinationals en dochterondernemingen van Duitse bedrijven”, zegt Mireille Meens, Head of Corporate Sales Western Europe in het segment Corporates and Markets. “Wij voorzien op dagelijkse basis in de hedging behoeften op het gebied van FX, interest rate en commodities management”.

De context van international business wordt met de dag complexer, mede door de toenemende regelgeving ten aanzien van corporates. Het Corporate Sales Team richt zich op het ondersteunen van Commerzbank klanten met een alomvattende benadering van risico analyse en met het leveren van tailor-made oplossingen. De groep Corporate Solutions biedt onafhankelijk en product neutraal advies, beginnend met het identificeren en meten van wereldwijde risico’s om vervolgens de meest geschikte oplossingen aan te dragen rekening houdend met risks-rewards en de hedging strategie van de klant.

Door de samenwerking tussen de segmenten Mittelstandsbank en Corporates & Markets, de invesment banking-tak van Commerzbank, hebben klanten een one-stop shop voor financiële diensten en producten. Corporates & Markets kan klanten behulpzaam zijn met toegang tot de kapitaalmarkten, financierings-oplossingen, hedging en investment producten, als ook adviserende diensten.

Gerelateerde artikelen