Chinese bedrijven zeer positief over Nederland

In de zoektocht naar een 'portal to Europe' geeft een meerderheid van bedrijven uit China aan dat Nederland voor hun handels- en logistieke activiteiten de eerste keuze is. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG.

Bestuurders van Chinese bedrijven zijn zeer positief over Nederland. De bedrijven zijn vooral te spreken over de efficiënte gateway (portal) die Nederland biedt voor de doorvoer van Chinese exportgoederen naar de rest van Europa.

Daarnaast zien Chinese bedrijven Nederland als een kwalitatief hoogstaande en kosteneffectieve locatie voor een Europees hoofdkantoor. Zij vinden bovendien dat Nederland een efficiënt belastingstelsel heeft en een stabiele investeringsbestemming is.

De onderzochte bedrijven vinden niettemin dat Nederland zich als investeringsbestemming actiever zou moeten promoten onder Chinese bestuurders zodat de voordelen van Nederland een grotere bekendheid krijgen.

Europa wordt door Chinese bedrijven vooral als een vooraanstaande bestemming gezien vanwege de grote en welvarende consumentenmarkt en de geavanceerde technologie en know-how waarover het beschikt.

Bij de keuze voor een Europese portal laten Chinese investeerders zich vooral leiden door de factoren infrastructuur en fiscaal regime. Daarnaast noemen de bedrijven ook 'zachtere' factoren, zoals meertaligheid, zakelijke normen en culturele aspecten, die volgens de bedrijven een informele maar zeer belangrijke rol spelen.

Niet alleen vanwege de blijvende internationale expansie van China, maar ook vanwege de onbekendheid van de voordelen van Nederland bij Chinese bedrijven die hier nog niet gevestigd zijn is de conclusie dat Nederland zich in China nog intensiever moet presenteren en profileren.