CFO's betalen niet meer voor commodities

Waarom betalen voor een product als het weinig moeite kost om dat product zelf te genereren met data die je toch al hebt?

Het is een vraag die me bezig houdt, vooral nu digitalisering de hele bedrijfsvoering steeds meer op zijn kop zet. Processen worden geautomatiseerd, waardoor de waarde van traditionele producten of diensten verandert. Wat betekent deze verandering voor het werk van de controller en de CFO?

Digitalisering is voor de CFO geen ver-van-mijn-bed-show. De opkomst van de abonnementseconomie en de digitale revolutie hebben ervoor gezorgd dat we constant na moeten blijven denken over hoe we ons werk doen. Consumenten willen een andere dienstverlening en daar moet de bedrijfsvoering op worden aangepast. Dat geldt niet alleen voor een IT- of marketingafdeling, maar voor de gehele organisatie. Digitalisering zorgt ervoor dat veel traditionele werkzaamheden veranderen. Dat is niet alleen de nieuwe realiteit voor accountants, maar ook CFO’s en controllers moeten mee in deze vaart der volkeren.

Word de expert en geef advies
In een vorige blog 'Geef uw cliënten een hengel en leer ze vissen' schreef ik over het risico van traditionele diensten in een sterk gedigitaliseerde en gestandaardiseerde wereld. Mijn advies aan accountants was dat ze controllers dit standaarddocument zelf kunnen laten samenstellen, zodat ze daardoor meer tijd of energie kunnen spenderen aan het geven van advies. Word de adviserend expert; train cliënten in het beheersen van de financiële processen en het gebruiken van benodigde jaarrekeningtools. Daar zit de toegevoegde waarde tegenwoordig, niet meer in het verrichten van werk dat ze ook zelf kunnen doen. Zonde van de tijd en het geld. 

Dit advies geldt omgekeerd natuurlijk ook voor de CFO en de controller. Want waarom zou een CFO nog betalen voor een gestandaardiseerd massaproduct (commodity) zoals een jaarrekening, dat met de juiste tools relatief eenvoudig te maken is? Wanneer boekhoudprocessen soepel verlopen in een financieel systeem en de juistheid en volledigheid gewaarborgd zijn - en als er al managementrapportages ontstaan uit deze data - dan is het met de juiste tools en modellen relatief eenvoudig om met deze data ook een jaarrekening te genereren. Dit scheelt kosten voor deze commodities en dat klinkt iedere CFO natuurlijk als muziek in de oren. Als de gebruikte rapportagetools en modellen voldoen aan de wettelijke eisen, kan het bovendien de efficiëntie van het rapportageproces verhogen, de kosten verlagen en de kwaliteit van het jaarverslag verhogen.  

Het zelf maken van een jaarrekening is overigens niet alleen een kwestie van het kopen van de juiste tool. Net als bij het vangen van verse vis meer nodig is dan het kopen van een goeie hengel. Het genereren van een jaarverslag houdt (vooralsnog) meer in dan het draaien van een rapportagetool: voor een feilloos eindresultaat moet de input namelijk wel kloppen. Om nauwkeurige financiële rapporten te genereren, moeten de financiële basisgegevens juist en volledig zijn. Vang geen rotte vis, accepteer uitsluitend verse vis… 

Binnen het global marketing team is Sjoerd-Jaap verantwoordelijk voor de product marketing voor de ‘Office of the CFO’ suite. Deze suite bevat oplossingen voor de financiële administratie, planning & control en financieel performance management.

Na diverse jaren werkzaam geweest te zijn als presales consultant bij ERP leveranciers en ICT auditor en adviseur bij KPMG, begon Sjoerd-Jaap in 2004 bij UNIT4. De eerste vijf jaar was hij business consultant en business developer in het internationale business development team van CODA. De focus lag in die tijd vooral op CFO oplossingen voor procesbeheersing en risicomanagement, o.a. oplossingen voor planning & budgettering, fast closing, consolidatie en groepsrapportage en verklaringen over de interne beheersing van financiële afdelingen. Vanaf 2009 was Sjoerd-Jaap bij UNIT4 Accountancy werkzaam als product manager voor de jaarrekening en audit oplossingen, inclusief de integratie met document management oplossingen. In 2015 maakte hij de overstap naar het global product marketing team.