Business Intelligence: 3 trends voor 2019

De ontwikkelingen in Business Intelligence (BI) lijken sneller te gaan dan ooit. BI-expert Tom Langerak laat zijn licht schijnen op drie trends in 2019.

BI is natuurlijk niet nieuw. Maar er zijn wel twee dingen die voortdurend evolueren: de technologische mogelijkheden en de berg data die beschikbaar komt. Wat zal er in 2019 mogelijk zijn op dit gebied? Tom Langerak, ook werkzaam als docent van de training BI voor financials, signaleert drie belangrijke trends:

1. BI krijgt steeds meer ‘brains’

Traditionele BI gaat uit van relatief eenvoudige analyses. Door ontwikkelingen als Artificial Intelligence en Machine Learning krijgt BI echter steeds meer ‘brains’. Volgens Langerak verschuift de aandacht hierdoor naar (Advanced) Business Analytics, waarbij je veel meer vooruitkijkt in plaats van achteruit.

Dit opent nieuwe mogelijkheden voor onder meer financial en business controllers. Langerak: “Denk aan het opsporen van inefficiënties in processen of aan het op tijd identificeren van fraudegevallen. Zo kunnen algoritmes uit complexe dataverzamelingen patronen destilleren die een mens nooit zou zien.”

Om hiermee aan de slag te kunnen, is voldoende scholing wel noodzakelijk. Volgens de BI-expert is het vakgebied namelijk voortdurend in beweging en moet je bereid zijn om nieuwe technologieën te omarmen en te investeren in goede communicatievaardigheden. “Mijn stelling is dat BI 20 procent techniek is en 80 procent psychologie”, benadrukt hij.

2. Zoeken zoals in Google

Voor veel mensen is BI taaie kost. Want het is volgens Langerak nog steeds niet de standaard dat de CEO of CFO “zomaar even een drill-down maakt van wat strategische cijfers naar gedetailleerde inzichten”. Tegelijk ziet hij dat het wel steeds meer die kant op gaat dankzij Search-based BI-tools.

Met Search-based BI-tools kun je zoeken zoals in Google. Langerak: “Iedereen kent Google. Je begint te tikken of spreekt zoektermen in en je krijgt een steeds gedetailleerder lijstje met suggesties. Als zoiets kan met ongestructureerde data op internet, kan dat ook met de data in je organisatie.” BI-tools met dergelijke mogelijkheden zijn dan ook al enige tijd beschikbaar, maar nog relatief onbekend.

De BI-expert voorziet dan ook dat je straks in een handomdraai een dashboard of rapportage samenstelt. “Je zegt dan bijvoorbeeld tegen je smartphone dat je de gemiddelde omzet per kwartaal wilt weten van een bepaalde productgroep. Vervolgens vult je scherm zich met financiële data.”

3. Meer en andere vormen van data en presenteren

BI-tools waren vroeger niet altijd berekend op grote hoeveelheden data. Ook wisten ze geen raad met andere vormen van data, zoals natuurlijke taal. Door technologische ontwikkelingen worden deze barrières geslecht. Daardoor heb je niet alleen nog meer bruikbare data voor complexe analyses, maar kun je resultaten ook op nieuwe manieren presenteren. Bijvoorbeeld als een samenvatting in natuurlijke taal.

De kracht schuilt daarbij in de mogelijkheid om heel veel data vanuit verschillende invalshoeken bij elkaar te brengen. Financials die daarvoor de skills bezitten en BI-tools effectief weten in te zetten, kunnen hun toegevoegde waarde voor de business op deze manier flink vergroten.

Langerak: “Technologie geeft ons de middelen om BI naar een hoger niveau te tillen, maar BI blijft voorlopig nog voor een groot deel mensenwerk. En mensen hebben sterk de neiging om BI complexer te maken dan nodig is. De kunst is dan ook om nieuwe technologieën en inzichten vooral te gebruiken om zaken te vereenvoudigen, zodat de 'intelligente, informatiegedreven organisatie' geen buzzword blijft, maar werkelijkheid wordt. We moeten daarom van Business Intelligence naar Information Intelligence.”

 

Beeld: Unsplash