Business analytics: wie gaat er nu eigenlijk over?

Veel mensen weten pas wat ze precies zoeken als ze het hebben gevonden. De ideale auto ontdek je als je een proefrit maakt en heb je een nieuwe spijkerbroek nodig, dan probeer je er verschillende om erachter te komen welke het lekkerste zit. En toch gaan we met de informatie in onze organisatie heel anders om.


In veel bedrijven wordt Business Analytics gezien als een ICT-aangelegenheid. Wil je een nieuwe analyse op je bedrijfsgegevens, dan worden specificatietrajecten gestart en ontwerpen gemaakt zodat IT aan de slag kan met het bouwen van je model of rapport. Je bent al snel weken of zelfs maanden verder voordat het resultaat wordt opgeleverd. En vaak blijkt dat resultaat nét anders te zijn dan wat je nodig had…

Je ziet veel dat de IT-afdeling of het BI Competence Center door dit verschijnsel een negatieve naam heeft aan de business-kant van de organisatie. Maar is dat terecht? Ik denk het niet. In spijkerbroektermen: als je niet het pashokje in gaat, ga je onwillekeurig uit van de maat die je de vorige keer had. En dat was misschien de maat die je had voordat je stopte met voetballen… Zo is het ook met bedrijfsgegevens: het is een algemeen menselijk verschijnsel dat je pas echt weet welk inzicht je nodig hebt wanneer je de data voor je ziet.

Naar mijn mening is IT verantwoordelijk voor het op een toegankelijke manier beschikbaar stellen van de data in de organisatie. Maar de eigenaar van de data, zoals de financiële afdeling, is uiteindelijk degene die weet wat de betekenis en de waarde van de gegevens is, en moet daarom verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de analyses. En dan is het ook logisch dat je zelf analytische modellen en rapporten kunt maken. Dat je écht kunt werken met je data.

Dit is de reden dat ik zo blij ben met PowerPivot in Excel. Het helpt je om gegevens te verzamelen en geeft je de mogelijkheid om letterlijk zelf aan de knoppen te zitten. Dat scheelt niet alleen tijd, maar het geeft ook echt inzicht: weten hoe een bepaald resultaat tot stand komt, is vele malen meer waard dan alleen maar een getal in een rapport te kunnen raadplegen. (Het gaat zelfs zo ver dat ik soms modellen bouw om resultaten in een standaard rapport beter te begrijpen!) Zo kan de eigenaar van de data ook daadwerkelijk verantwoordelijkheid nemen. Je bouwt zelf het model, je ziet de uitkomsten, je stuurt het waar nodig bij en je bent in staat om uit te leggen waarom de resultaten zijn wat ze zijn.

Bijkomend voordeel van zelf met je data te kunnen ‘spelen’ is dat analyses van hoge kwaliteit voor een veel groter deel van de organisatie binnen bereik komen te liggen. De capaciteit van een IT-afdeling is immers beperkt, en in het algemeen zie je dat die slechts een fractie van de informatiebehoefte kan invullen. Wie over self-service tools als PowerPivot beschikt, doet meer met de beschikbare informatie en ontwikkelt daardoor meer en dieper inzicht. Net als zo’n spijkerbroek die steeds lekkerder gaat zitten.

Michiel Rozema ([email protected]) is bij Microsoft Nederland verantwoordelijk voor Business Intelligence.