Cashflowproblemen en financiële onzekerheid spelen op.

Bijna de helft van het Nederlandse mkb (45%) moet gemiddeld langer dan een maand wachten op betaling van uitstaande facturen.

 Ter vergelijking: binnen het grootbedrijf moet slechts een kwart (24%) langer dan dertig dagen wachten op een betaalde factuur. Dit blijkt uit de FinTech Barometer, het onderzoek van Visma | Onguard naar de financiële status bij Nederlandse bedrijven dat dit jaar voor de vijfde keer is uitgevoerd. De voornaamste redenen dat klanten hun factuur momenteel laten liggen zijn cashflowproblemen (25%), financiële onzekerheid als gevolg van de coronacrisis (24%) en bureaucratie binnen organisaties (20%).

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 88 procent van de bedrijven een of meerdere manieren aanbiedt om hun facturen zo snel mogelijk betaald te krijgen. Binnen grote organisaties wordt het meest gebruik gemaakt van periodieke betalingen op vaste momenten (24%). Binnen het mkb ligt dit anders. Daar zijn periodieke betalingen iets minder populair (21%). Zij gaan het liefst persoonlijk te werk (27%) of zetten gespecialiseerde software in voor incasso en aanmaningen (23%).

Een ander populair middel is het aanbieden van online betalingsmogelijkheden. Een op de vijf organisaties biedt haar klanten meerdere manieren aan om direct online te kunnen betalen. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven het liefst betaald worden via iDEAL (35%) en ook klanten betalen het liefst via iDEAL (30%). Gevolgd door automatische incasso (respectievelijk 34% en 29%) en de handmatige overboeking (25% versus 21%).