Bijna 720.000 consumenten met betalingsachterstand op lening

Het aantal consumenten met een betalingsachterstand op een lening blijft toenemen. Op dit moment zijn er bijna 720.000 consumenten die moeite hebben met het aflossen van hun lening. Dit blijkt uit de halfjaarlijkse BKR Kredietbarometer, een meetinstrument dat trends en ontwikkelingen laat zien in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers.

Ten opzichte van 1 juli 2012 – een jaar geleden – zijn er 45.000 consumenten met betalingsachterstanden bijgekomen. In totaal heeft nu 8,3% van de bij BKR geregistreerde consumenten een achterstand in betaling. Een jaar geleden was dit percentage 7,7%.

Minder leningen, meer achterstanden
Volgens Peter van den Bosch, algemeen directeur BKR is er sprake van twee ontwikkelingen. “Aan de ene kant zien we dat consumenten minder snel een lening afsluiten. Dit zien we terug in het Centraal Krediet Informatiesysteem waar het aantal consumenten met een lening iets daalt. Aan de andere kant raakt de economische teruggang steeds meer mensen. Zij krijgen bijvoorbeeld te maken met werkloosheid en kunnen daardoor moeilijker aan hun betalingsverplichtingen voldoen.”

Over de BKR Kredietbarometer
De BKR Kredietbarometer is een meetinstrument dat trends en ontwikkelingen laat zien in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers. De onderzoekspopulatie betreft alle consumenten die staan vermeld in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), dat door BKR wordt beheerd. De BKR Kredietbarometer wordt twee keer per jaar uitgebracht. De volgende editie verschijnt in januari 2014.

Bron: BKR

Gerelateerde artikelen