Big Data-analyse toekomst accountants? 5 trends zakelijke dienstverlening

'Het is een ongoing project', stelt Han Mesters, sector bankier zakelijke dienstverlening bij ABN AMRO, refererend aan de zoektocht naar nieuwe business modellen die hij met zijn cliënten onderneemt. Afgelopen maandag kwamen de ondernemers bij elkaar op het hoofdkantoor van ABN AMRO voor een inspiratiesessie. Wat zijn de nieuwste inzichten?

‘If you’re up your neck in alligators, it’s easy to forget that the original objective was to dump the swamp’ 

‘and you don’t have time to talk about strategy’ 

Bovenstaand citaat geeft aan wat er gebeurt als je geen rekening houdt met disruptieve gebeurtenissen waarmee nagenoeg alle bedrijven mee geconfronteerd (gaan) worden. Je moet rekening houden met deze krachten, want als je in het moeras terecht komt is het te laat. 

De ondernemers uit de zakelijke dienstverlening die op maandag 24 november bij elkaar zijn gekomen hebben ook niet alle antwoorden. Maar er zijn wel ontwikkelingen. Deze delen ze met elkaar in korte TED-achtige pitches. 

1. Disruptieve concurrenten
Gastheer Han Mesters betoogt dat ‘purpose’ nog altijd zeer belangrijk is voor bedrijven en dat ook blijft in onze snel veranderende wereld. ‘Exponentiele bedrijven zoals Uber en WhatApp brengen hun bedrijven naar de beurs en de waarde groeit binnen enkele jaren naar miljarden. Daar hadden bedrijven eerst 20 jaar voor nodig. Maar het enige gevolg is dat enkele snotneuzen miljardair worden. Whatever happened to purpose?’

Innovatiespecialist Hans Leerman toont het ‘purpose versus opportunism model’. 
- Purpose: The strategy of creating to set the market conditions
- Opportunism: The strategy of copying to benefit from the market conditions. 

‘In Azië zitten veel opportunistische bedrijven’, aldus Leerman. ‘Het maakt zulke bedrijven niet uit wat ze maken, vandaag zitten ze in schoenen, morgen in mobiele telefoons. Een voorbeeld van zo’n bedrijf is Samsung, ze zitten is alle sectoren en industrieën. Als onderneming die purpose nastreeft, kan het geen kwaad soms te denken als opportunistische bedrijven, want je komt ze nog wel eens tegen.’

2. De bank als partner 
‘Het vertrouwen in bankiers heeft een all time low bereikt’, stelt Luuc Mannaerts, CEO Commercial Finance bij ABN AMRO. ‘Hoe gaan we dat herstellen? We hebben aan klanten gevraagd hoe ze ons zien en dan komen woorden als ‘vital’, ‘life blood’, ‘able to breath’, en ‘partnership’ naar voren. Ondernemers willen gewoon een partner voor groei, maar ze zien ons nu nog te vaak als ‘lender of last resort’. Waar moeten we heen: 
• het slimme alternatief;
• partner voor groei;
• op het podium;
• dynamisch en transparant. 
Dat bereiken we middels een leiderschapsprogramma en customer excellente programma. Ook door te investeren in ICT, open kantoorruimtes en last but not least onze mensen.’

3. Accountants en toegevoegde waarde
De sense of urgency om te veranderen is groot voor veel zakelijke dienstverleners. De kans dat de accountant over tien jaar niet meer bestaat is 94 procent. Dat blijkt uit het bekende onderzoek ‘the future of employment’. Wat kan de accountant redden: Big Data? 

‘Big Data – Waar gaat het nou eigenlijk om?’, vraagt Jack van Crooij (Directeur bij [email protected]). ‘Big data is een beetje een wasmiddelreclame geworden. Dat is jammer, want een gemiddelde smart phone bevat 80 dollar aan marketingwaarde.’
______________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de 'Nationale Accountancy Awards' zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo'n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 aan
______________________________________________________________________________________________
 
Kunnen accountants gebruik gaan maken van Big Data om waarde te creëren voor hun klanten? Van Crooij denkt van wel, maar makkelijk is het niet. ‘Het samenvoegen van transacties, interacties en observaties kan leiden tot Big Data die waarde toevoegt voor ondernemers. Echter, er zijn vele tools en analyses beschikbaar waarmee ondernemers zelf aan de slag kunnen. Wil je daar wat aan toevoegen, moet je echt wel wat in huis hebben. We staan aan het begin van een revolutie en accountants moeten hier echt mee aan de slag. Maar nogmaals, gemakkelijk is het niet.’

4. Transparante consultants
‘Warm vlees’. Zo worden consultants nog wel eens genoemd in de consultancy branche die bij klanten – veelal grote overheidsorganisaties – geplaatst worden. Het maakt verder niet meer uit wat ze bij de klant doen, als ze maar binnen zijn. Dit soort verhalen doet het imago van de consultancy branche geen goed. 

Karien Bos (Managing Director bij de BrightStone Group) pleit voor nieuwe KPI’s voor de sector. ‘Hoeveel mensen u heeft weggezet is duidelijk geen goede indicator. Kwaliteit moet voorop staan. Als je klantbelang niet centraal stelt, gebeuren er nare dingen. Wij hebben de oplossing die we bieden centraal gesteld. Die moet altijd helemaal passend zijn voor de klant, en we zoeken de antwoorden ook buiten onze eigen organisatie. Traditioneel denken is het probleem helemaal intern oplossen. Wij zoeken het juist buiten. Dat verbetert de resultaten die we voor klanten bereiken en dat is de belangrijkste KPI die er is.’ 

5. Transparante juridische dienstverleners
Jan Schurings (Van Benthem & Keulen) neem zijn eigen branche op de korrel: de juridische dienstverlening. ‘De juridische dienstverlening is nauwelijks veranderd’, stelt hij. ‘Dat komt omdat de noodzaak tot innovatie er tot voor kort niet was, want we komen uit jaren van overvloed.’

Wat wil de buitenwereld van de branche? 
- Korter en krachtiger
- Geen mitsen en maren, maar oplossingen
- Ook kennis van de business
- Transparantie in kosten
- Toegankelijkheid (kennis delen)

‘Wij hebben onze standaard antwoorden weggegooid en standaard contracten allemaal online gezet’, aldus Schurings. ‘Ook krijgen klanten die bellen een partner aan de lijn en begint er geen meter te lopen. Als er een zaak uit komt zijn we bereid een fixed fee te rekenen. De toegevoegde waarde van onze sector zit in service en klanten helpen middels automatisering en expertise.’

Conclusie
Han Mesters zei het al: dit is een ongoing project. De toekomst is onvoorspelbaar, dus moet je agile zijn. Maar ook weer niet te agile, want je hebt een purpose, langetermijn doelstellingen, te vervullen. Één ding is zeker: een zakelijke dienstverlener die denkt te kunnen blijven doen wat hij altijd al deed zal bedrogen uitkomen. Verandering is een noodzaak. Dat besef is er gelukkig steeds meer.