Big Data & De ver van mijn bed show

KRO presentator Han van der Meer probeerde in de jaren '70 het thema ontwikkelingssamenwerking dichter bij de mensen thuis te brengen met zijn televisie programma 'De ver van mijn bed show'. Onderwerpen van ver weg werden zo heel concreet door de verhalen van de mensen in de studio.

In een andere tijd en in een ander tempo en met het onderwerp Big Data voel ik me de laatste tijd net zoals Han. Big Data is namelijk niet ver weg meer, maar we brengen het onderwerp dichtbij de mensen. Dichterbij dan dat je denkt. 
We zijn de fase voorbij waarin we elkaar op seminars grote verhalen vertellen hoe grote Amerikaanse bedrijven met grote hoeveelheden aan data grote dingen doen. Dat we veel data verzamelen is waar, maar de data bij onze klanten is vooral heel divers. Veel organisaties hebben geen weet van wat je daar allemaal mee kunt doen.
Er bestaat echter nog geen standaard Big Data, de brug tussen de techniek en de toepassing is het op maat gesneden idee. Veel ideeën uit onze praktijk hebben te maken met het combineren van data. Data die niet zoals vroeger altijd netjes in een gestructureerde vorm aangeleverd hoeft te worden, maar die in allerlei vormen en formaten overal vandaan kan komen. Zowel van binnen- als van buiten de organisatie. 
Ons data-laboratorium is al aardig gevuld met allerlei leuke ideeën. Als je praat over marketing intelligence en klanten, is in veel van de gevallen de rode draad als volgt: Als je weet wie op wie lijkt (1) en als je daardoor je klant beter begrijpt (2), kun je hem of haar daarna beter bedienen (3).
 
 
Vervang het woord ‘klant’ door bijvoorbeeld een dossier, een patiënt, een bezoeker, een product of een dienst en je zult zien dat veel van de ideeën uit de praktijk van vandaag grote raakvlakken hebben met jouw eigen omgeving. 
Sommige van onze klanten willen efficiënter gaan werken, anderen proberen hun klanten op maat te bedienen. Maar ook het proberen te begrijpen waarom de ene promotie of campagne succesvol is, behoren tot een categorie van vragen die we vandaag met behulp van data aan het beantwoorden zijn. 
Het antwoord op al deze vragen is niet te achterhalen met één simpele druk op de knop. Het is vaak een kwestie van de juiste vragen stellen om het goede antwoord te kunnen vinden. 
Tijdens deze projecten denk ik dan vaak aan het spelletje ‘Wie is het?’ van vroeger, waarbij je door het stellen van gerichte vragen de juiste persoon moest vinden. Is het een man? Heeft hij een bril? Heeft hij een snor? Het is niet Bill of Alfred, maar het is die Han van de ‘Ver van mijn bed’ show! Het antwoord is dichterbij dan je denkt. 
Leander van Dongen (42) is directeur van Aorta Business Intelligence uit Waalwijk en gepassioneerd over het toepassen van Big Data toepassingen bij de klanten van Aorta. Mijn blogs zijn gebaseerd op verhalen en ervaringen uit de praktijk.

Gerelateerde artikelen