Betere processen: wat heeft mijn klant daar aan?

Jouw sales en marketing collega's besteden vast veel aandacht aan (het binnenhalen van) nieuwe klanten. Nieuwe klanten zijn natuurlijk ook belangrijk om als organisatie te blijven groeien. Maar aandacht schenken aan bestaande klanten blijft onmisbaar om de stabiliteit op de langere termijn te verzekeren. Hoe kun jij hier een bijdrage aan leveren? Naast positieve communicatie kunnen de juiste processen ook veel betekenen om relatie met jouw klant nóg beter te maken. Een tevreden klant betaalt ten slotte sneller!

De juiste informatie
Informatie is de sleutel tot succes. Om ervoor te zorgen dat iedereen op het juiste moment toegang heeft tot de juiste informatie is het van belang goed in kaart te brengen wat er gedeeld moet worden, hoe, waar en door wie? Een goed proces voor het verzamelen en delen van gegevens is de eerste stap naar betere klantenservice.

3 processen die jij kunt verbeteren om jouw klant een plezier te doen

• Alle data op één plek.
Door alle klantinformatie centraal te beheren voorkom je dat verschillende afdelingen verschillende informatie beschikbaar hebben. Recente informatie moet realtime beschikbaar zijn in de organisatie.

• Meer transparantie.
Slimme software maakt het mogelijk om informatie beschikbaar te maken voor geautoriseerde rollen. Maak het niet te ingewikkeld! Scherm informatie alleen af voor bepaalde rollen als het niet anders kan. Openheid en transparantie leveren veel tijdwinst op.

• Monitor trends en genereer rapporten.
Gespecialiseerde credit management software bevat veel informatie over klanten en de prestaties van jouw credit management team. Door deze informatie te analyseren en rapporten te genereren krijg je inzicht in de effectiviteit van de bedrijfsvoering en ziet je of er nog verbeteringen mogelijk zijn.

Wat heeft mijn klant hieraan?

• Duidelijke, correcte communicatie
Niets is frustrerender dan verkeerde of onnodige informatie krijgen.
Als verschillende afdelingen niet met dezelfde database werken, kunnen wijzigingen en updates elkaar kruisen. Zo kan het salesteam met de klant over een nieuw contract aan het onderhandelen zijn, maar als dat niet wordt doorgegeven aan het debiteurenteam, kan de klant incorrecte facturen of andere onnodige correspondentie ontvangen.

• Segmentatie
Klanten hebben specifieke eisen. Wat voor de een werkt, werkt misschien niet voor de ander. Helaas is het voor de meeste organisaties ondoenlijk om iedere klant persoonlijk te leren kennen en zijn of haar unieke wensen en eisen te ontdekken.
Een gepersonaliseerde benadering is wel mogelijk én haalbaar. Door klanten te verdelen in profielen kun je ze efficiënter benaderen en een vertrouwensrelatie opbouwen.

• Betere afhandeling van klachten
Geen enkel bedrijf ontvangt graag klachten, maar toch kan het gebeuren. Hoe je met die klachten omgaat, bepaalt of je klanten verliest of juist relaties voor het leven opbouwt. Met een effectief systeem voor klachten management kunt je problemen gericht aanpakken. Je leert van je fouten en kan vergelijkbare problemen in de toekomst voorkomen. Bovendien krijgen klanten het gevoel dat er naar hen wordt geluisterd als problemen snel worden aangepakt.

Het belang van uw bestaande klanten
Volgens sommige deskundigen vraagt het behouden van een bestaande klant ongeveer tien keer minder energie dan het werven van een nieuwe. Bovendien stijgt de winstgevendheid van klanten met de tijd, zijn langdurige klantrelaties gemakkelijker te onderhouden en zorgen tevreden klanten voor waardevolle mond-tot-mondreclame. Goede processen zijn dus de moeite waard: ze zorgen ervoor dat jouw klant tevreden is en dat jij het gewenste resultaat boekt.

Contact
Wil je meer te weten komen over hoe Onguard jou kan helpen de processen binnen jouw organisatie te verbeteren? Neem dan contact op met Onguard via +31 (0)88 256 66 66 of contact@onguard.com.

Gerelateerde artikelen