Bedrijven met betrokken personeel en een goed werkklimaat presteren financieel bijna vijf keer zo goed als organisaties die deze zaken niet op orde hebben. Dit blijkt uit onderzoek onder 1 miljoen werknemers wereldwijd van internationaal onderzoeks- en adviesbureau Hay Group.

In het huidige economische klimaat voelen organisaties zich beperkt in de mogelijkheden om hun mensen betrokken en gemotiveerd te houden. Over het algemeen vrezen bedrijven dat werknemers de moed verliezen en zich niet langer deel voelen van de organisatie waar ze voor werken.

Het onderzoek van Hay Group laat echter zien dat toonaangevende bedrijven in de huidige economische omstandigheden de betrokkenheid van werknemers juist weten te vergroten. De inkomstengroei van deze organisaties is 4,5 keer zo groot als die van de hekkensluiters op dit terrein.

Bedrijven die in deze tijden open en eerlijk met werknemers communiceren, weten het vertrouwen in het senior management te vergroten. Betrokkenheid alleen is niet genoeg. Werkgevers moeten hun medewerkers ook in staat stellen hun extra inspanningen productief te maken om de beste resultaten te behalen.

In een team dat werkt onder ideale omstandigheden worden werknemers en functies effectief op elkaar afgestemd, waardoor vaardigheden en competenties optimaal worden ingezet. Daarnaast moeten werknemers de voor hun werk essentiële bronnen tot hun beschikking hebben: informatie, technologie, apparatuur en financiële ondersteuning.

Zo kunnen ze zich concentreren op hun belangrijkste verantwoordelijkheden zonder dat ze tijd hoeven te verspillen aan het ontwijken van obstakels, zoals procedurele belemmeringen en niet-essentiële taken.