Betalingsethiek wordt slechter

Het betalingsethiek van Nederlandse bedrijven is slechter geworden in de afgelopen zes maanden. De betalingstermijn wordt vaker overschreden door klanten. 69 procent van de Credit Managers zegt dat betalingsgedrag vooral in de zomer slecht is. Dit blijkt uit de vijfde Credit Management Trendmeter van OnGuard.

Ruim de helft van de Nederlandse Credit Managers verwacht dat de betalingsmoraal van klanten in de toekomst verder zal verslechteren. Een van de oorzaken van het verslechterde betalingsmoraal is de kredietcrisis. Van de initiële onrust die de kredietcrisis heeft veroorzaakt, zeggen credit managers niet veel meer te merken. Toch geeft een kwart te kennen dat deze crisis het betaalgedrag van klanten negatief beïnvloed. Een op de tien credit managers heeft door de kredietcrisis moeite om extern kapitaal aan te trekken.

Credit managers krijgen een steeds belangrijker positie in de organisatie: voor bijna de helft (46%) zijn de bevoegdheden de afgelopen zes maanden toegenomen. Zo'n 44 procent wordt betrokken bij nieuw af te sluiten sales opdrachten. Zes op de tien credit managers zijn in de afgelopen vijf jaar hiërarchisch dichter bij het management komen te staan. Deze trend zal nog wel even voortduren, zo is de verwachting. Meer dan de helft van de credit managers denkt steeds meer taken en bevoegdheden over te gaan nemen van de financieel manager.

"De kredietcrisis heeft organisaties wakker geschud en ervoor gezorgd dat credit management hoger op de agenda is komen te staan. Het is daarom een logische ontwikkeling dat de positie van credit managers steeds belangrijker wordt in organisaties," zegt Edwin Merk, Sales Director bij OnGuard. "Tegelijkertijd horen we uit de markt dat er sprake is van normvervaging. Het netjes op tijd betalen van een openstaande rekening is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Ondernemers doen er daarom goed aan zich hier tegen te wapenen middels een sterk debiteurenbeleid en meer aandacht voor credit management."

Om non-betaling te voorkomen, toetst zeven op de tien organisaties vóór het aannemen van een opdracht de kredietwaardigheid van een klant. "Betalingskorting helpt om openstaande rekeningen sneller betaald te krijgen," zo zegt meer dan de helft van de credit managers. Maar ook elektronisch factureren helpt om het betaalgedrag van klanten te verbeteren (62%). Tweederde verwacht hier in de toekomst dan ook meer gebruik van te zullen maken.

Hoewel een op de zes credit managers het gevoel heeft dat zijn organisatie te weinig doet om de kans op non-betaling te verkleinen, ziet men ook een belangrijke rol voor de overheid weggelegd. Meer dan de helft van de credit managers (53%) is van mening dat de overheid te weinig doet om de kans op non-betaling te verkleinen. Zo is er bijvoorbeeld kritiek op de privacyregels van de overheid: ruim de helft van de credit managers vindt dat de huidige privacywet het innen van facturen bemoeilijkt en verwacht dat de regels de komende jaren strikter worden.