Online shoppen en de rekening naar iemand anders sturen, blijkt "kinderlijk eenvoudig" met Afterpay.

Dat constateert de Consumentenbond, die de beveiliging van de achterafbetaaldienst onderzocht. De Consumentenbond roept de betaaldienst op om het lek te dichten.

Honderden consumenten ontvingen het afgelopen jaar spookfacturen van Afterpay en Klarna. Dat zijn betaaldiensten waarmee consumenten online aankopen pas na ontvangst hoeven te betalen. Het gaat daarbij om rekeningen van enkele tientjes tot honderden euro’s voor producten die ze nooit hebben gekocht. Die onterechte rekeningen zijn het gevolg van zogenoemde bestelfraude.

Een internetcrimineel gebruikt hiervoor andermans persoonsgegevens. Met een niet al te ingewikkelde truc bestelt de oplichter online op naam en adres van een ander. Vervolgens laat hij het pakket naar een ander afleveradres sturen, het zijne. Als Afterpay na een maand nog geen betaling heeft ontvangen, stuurt die dienst een herinnering naar het opgegeven factuuradres en komt de fraude aan het licht.

De Consumentenbond geeft niet prijs hoe die fraude precies in zijn werk gaat. Die details stuurde de bond wel naar Afterpay. "Dat bedrijf reageert slechts in zeer algemene zin met dat het zijn fraudebestrijding op orde heeft." Afterpay vraagt consumenten die een onterechte rekening kregen, aangifte te doen bij de politie en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen. "De wereld op z'n kop", stelt directeur Sandra Molenaar van de bond.

In maart ontdekte de Consumentenbond ook al dat bestelfraude met achterafbetaaldienst Klarna mogelijk was. Klarna heeft, na druk van de Consumentenbond en tv programma Kassa, inmiddels een extra verificatie in het bestelproces doorgevoerd, waardoor deze fraude niet meer mogelijk lijkt.