Het besparingsalfabet - Denken, Durven en Doen. Drukte en Debiteurenbeheer

In deze artikelenreeks geeft kostenreductieconsultant Ids van der Meulen Bosma zijn mening weer waarom organisaties (veel) geld laten liggen.

Denken, Durven en Doen. Drukte en Debiteurenbeheer.

Kosten besparen is in 90% van de gevallen anders denken. Niet dat je zelf anders moet gaan denken, dat is veelal al voor je gedaan. Je hoeft het wiel dus niet zelf uit te vinden.

In het deel “Succes is Besmettelijk” in mijn boek staan een aantal voorbeelden van ondernemers die door anders te denken dan de markt een goede boterham verdienen, maar waardoor de klant toch voordeliger uit is. 

Hierbij denk ik aan de organisator van de aanbestedingen van het kopieerpapier, maar ook aan Chris, die thuis een bureau op zolder heeft, met daarop een telefoon en computer. Die computer is in feite zijn webshop waarin vele duizenden kantoorartikelen te koop staan. Plaats je een order, dan gaat die order naar hetzelfde magazijn als waar nu de kantoorartikelen ook vandaan komen. Dezelfde bestelwagen brengt ze de volgende dag bij je. 

Doordat Chris geen overhead heeft, geen duur bedrijfspand, geen leasebak, geen catalogus met woekerprijzen (maar jullie hebben een hoge korting) is hij goedkoper dan de concurrentie. Het zelfde geld voor de importeur van de verlichting, die zijn lampen via jongens zoals ik rechtstreeks aan de klant verkoopt. Daardoor zijn de zelfde lampen zo'n 40 procent goedkoper in aanschaf. Dit scheelt aanmerkelijk in de terugverdientijd. Daar waar het eerst niet interessant was, is het nu plotseling wel interessant. Wil je de lampen zelf ophangen? Prima. Wil je het laten doen? Ook goed, dan wordt er bij jou in de buurt een elektricien gezocht die de lampen tegen een concurrerende prijs komt ophangen. Hij heeft er dan meteen een klant bij.

De D staat ook voor durven. Durf het eens om een ander merk koffie uit te proberen. Anders smaken wil niet zeggen minder lekker. Bevalt het niet dan kun je altijd nog terug. Overigens veelal kun je vaak eerst een test doen. Koop je een andere auto, dan maak je ook eerst een proefrit.

Heb je nagedacht en durf je het? Dan moet je het ook DOEN! Dit is m.n. het probleem bij organisaties. Je hebt het niet alleen voor het zeggen. Wedden dat er altijd wel een is die opstaat en zegt: “Ja, maar...” Dan komt er van DOEN niks meer terecht, van besparen ook niet.

Drukte is ook een grote valkuil. In de waan van alle dag heb je geen tijd om over allerlei     zaken na te denken. (Bewust stilstaan, de 1e B van Besparen). Daardoor kom je niet tot “out of the box- denken”. In mijn boek staat een uitgebreid hoofdstuk hierover. Hoe ik meer dan 50% op dozen kon besparen, door een ander model doos te nemen, die overigens 2x zo duur was.

Voordelen van het optimaliseren van je debiteurenbeheer.
Weet je dat ook je debiteuren altijd een pro-actieve aanpak nodig hebben? Want op het moment dat je de teugels laat vieren, neem je een financieel risico. Alleen als je constant zelf de regie blijft voeren over je debiteurenbeheer, heb je invloed op het betalingsproces. Zelfs in een relatief korte tijd kan je liquiditeitspositie en je  DSO namelijk fors verslechteren.

Het is in onze continu veranderende maatschappij belangrijker dan ooit om je debiteurenzaken goed op orde te hebben. Alleen dan behoud je een financieel gezond bedrijf, voor nu en in de toekomst.

Openstaande facturen kunnen een grote impact op de financiële gezondheid van je organisatie hebben. En zetten vaak ook je klantrelatie onder druk. Misschien hebt je zelfs ervaren, dat je de prettige relatie met je klanten verliest. En daarmee ook je goede naam in de markt. Ben je benieuwd naar de voordelen van een goed georganiseerd en effectief debiteurenbeheer?

• Verlaging van je DSO
Het tijdig aanspreken van je klanten op niet nagekomen contractuele afspraken over betaling, zal resulteren in het sneller betaald krijgen van vervallen facturen. Hierdoor daalt je DSO (Days Sales Outstanding, veel gebruikte KPI voor debiteurenbeheer) en verbetert je debiteurenpositie.

• Verbeterde liquiditeitspositie, maximalisatie van je cashflow
Je debiteurenportefeuille is een aanzienlijk deel van je werkkapitaal. Het opschonen van je debiteurenportefeuille levert direct liquide middelen op.

• Verlagen van je risico
Wanneer je in een vroeg stadium na het vervallen van een factuur contact opneemt met je klant, kunt je schade beperken. Je signaleert namelijk in een vroeg stadium al wat het probleem is van je klant waardoor er niet tijdig betaald is. Zodoende kun je in overleg met je  klant afspraken maken of bepaalde maatregelen nemen om verdere schades te voorkomen.

• Verbeterde klanttevredenheid
Vaak worden facturen niet tijdig betaald, omdat je klant een dispuut heeft. Door deze disputen tijdig te achterhalen en op te lossen, verhoogt je de tevredenheid van je klanten. Daarnaast geven dispuutrapportages een goed beeld van hoe uw klanten de kwaliteit van je organisatie ervaren.

Tip: investeer in credit managementsoftware!
Voor de meest uiteenlopende credit managementkwesties is het gebruik van specifieke software voor professioneel debiteurenbeheer de perfecte oplossing. Zo realiseer je een optimaal debiteurenbeheer waarbij je al snel positieve resultaten ervaart.

Zo is een direct voordeel de aanzienlijke kostenbesparing waarvan je zult profiteren. Aangezien je efficiënter kunt en zult werken, krijg je eerder de betaling binnen van vervallen facturen. Je bespaart niet alleen geld maar ook tijd en moeite. En dat willen we toch allemaal wel?


Ids van der Meulen Bosma helpt als kostenreductieconsultant organisaties hun winst te verhogen door te besparen op de algemene kosten. Hij is de schrijver van de besparingsomnibus. Meer informatie tref je aan op meer-besparen.nl.