Het bereik van en de waardering van ondernemers over de dienstverlening van de Kamer van Koophandel (KvK) nemen toe. Dat blijkt uit het Jaarverslag 2016 va

KvK-bestuursvoorzitter Claudia Zuiderwijk: “We zijn nog lang niet klaar, maar we zitten op de goede weg. Onze koers ‘online en mobile first’ slaat aan. We plukken er de eerste vruchten van. Maar we investeren ook in de vernieuwing van onze face-to-face-dienstverlening.”

De nieuwe, landelijke werkende Kamer van Koophandel ontstond op 1 januari 2014 uit een fusie van twaalf regionale kamers van koophandel, de Vereniging Kamers van Koophandel Nederland en Syntens. De nieuwe organisatie moest met 30% minder geld en 35% minder personeel meer ondernemers gaan bereiken en een hogere waardering gaan bewerkstelligen. Het bereik van zzp’ers bijvoorbeeld steeg sinds 2014 van 47% naar 53% in 2016 (waardering van 7,1 naar 7,2) ). Het bereik van startende ondernemers (na hun inschrijving) steeg van 77% in 2014 naar 87% in 2016 en de waardering bleef gehandhaafd op 7,6.

Dienstverlening vernieuwt

De KvK vernieuwt, waardoor het voor ondernemers gemakkelijker wordt om gebruik te maken van de dienstverlening van de KvK. Waar in het verleden ondernemers vaker naar de KvK toe moesten komen voor informatie- en netwerkbijeenkomsten, kunnen ze nu online webinars volgen of van achter hun pc meedoen aan een startersdag. Daar maken duizenden ondernemersgebruik van. Ook investeert de KvK stevig in hackathons, waarmee nieuwe mogelijkheden van innovatie samen met jonge ondernemers worden onderzocht. Ook apps maken het voor ondernemers gemakkelijker om kennis op te doen, nieuws te ontvangen en elkaar nu ook digitaal te ontmoeten. De speciale app voor zzp’ers, KvK Connect, is daar een voorbeeld van. In juni 2017 opent de KvK het eerste Ondernemersplein nieuwe stijl in Rotterdam, waar met een geheel nieuwe opzet van face-to-face dienstverlening wordt geëxperimenteerd. Zuiderwijk: “De klant bepaalt voor welke vraag of behoefte hij welk kanaal geëigend vindt. We houden niet alleen alle kanalen open, maar werken ook aan de vernieuwing van alle kanalen, waarbij de verschuiving naar digitaal overigens wel evident blijft. ”

Vooruitblik

De KvK gaat in 2017 verder op de ingeslagen weg om van de KvK een online georiënteerde en flexibele organisatie te maken. De basis daarvoor ligt in een goede bedrijfsvoering en een ‘agile’ cultuur. Vorig jaar maart meldde de KvK In haar Jaarverslag 2015 dat een aantal inkopen niet volgens de publieke aanbestedingsregels tot stand was gekomen. Dat had vooral te maken met contracten die voor de fusie van 2014 tot stand waren gekomen. In 2015 is door de KvK aangegeven dat het enkele jaren kost om deze meerjarige inkoopcontracten op orde te brengen. Over 2016 is conform plan goede voortgang geboekt en is meer dan de helft van de betreffende meerjarige inkoopcontractwaarden omgezet. In haar Jaarverslag 2016 schrijft de KvK dat ze in de loop van 2017 volledig zal voldoen aan de eisen van de aanbestedingswet 2012.

Het netto bedrijfsresultaat van de KvK over 2016 van 27,4 miljoen euro wordt als voorzien en benodigd geheel bestemd voor de ingezette digitaliseringsstrategie.