Bedrijven stappen minder snel naar incassobureau

Ondanks de financiële crisis, schakelen Nederlandse credit managers minder snel een incassobureau in. Vergeleken met een halfjaar geleden wordt gemiddeld acht dagen later de rekening uit handen gegeven. Dit blijkt uit de zevende Credit Management Trendmeter van OnGuard, een onafhankelijk periodiek onderzoek onder een representatieve groep credit managers in Nederland.

"Bedrijven lijken te beseffen dat het inschakelen van een incassobureau het einde kan betekenen van de klantrelatie. Klantbehoud krijgt voorrang, juist in tijden van economische crisis,” zegt Edwin Merk, commercieel directeur bij OnGuard.

Het aantal credit managers dat binnen negentig dagen een rekening laat innen door een incassobureau, is met tien procent afgenomen. Een halfjaar geleden schakelde een op de zes (16%) credit managers pas na meer dan negentig dagen een incassobureau in. Nu geeft een op de vier (25%) credit managers aan te wachten tot een factuur meer dan negentig dagen uitstaat. Een flinke meerderheid (54%) zegt zijn facturen ook in de toekomst niet eerder uit handen te zullen geven.

“Hoewel facturen steeds later worden betaald, geven credit managers een openstaande factuur minder snel uit handen,” zegt Edwin Merk, commercieel directeur bij OnGuard. “Wanneer je een factuur laat innen door een incassobureau, neem je eigenlijk afscheid van je klant. De klant helpen in plaats van voor het blok zetten heeft blijkbaar de voorkeur.”

“In deze tijd houden credit managers openstaande facturen beter in de gaten,” vervolgt Merk. “Ze zitten korter op de bal. Als een factuur niet wordt betaald, nemen ze eerder contact op met hun klanten. Zo weet men wat er speelt en kunnen goede betalingsafspraken worden gemaakt.”