De arbeidsmarkt verandert, met name in de IT en financiële sector, steeds meer van een werkgeversmarkt naar een werknemersmarkt. De werkgever maakte in het verleden de dienst uit ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden, nu krijgt de werknemer steeds meer te zeggen over deze voorwaarden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Tilburg.

Edwin Cornet, management consultant bij headhunter Whyz signaleert dat nog weinig bedrijven op deze nieuwe realiteit inspelen: “Het HR-beleid van veel bedrijven blijft achter bij de veranderende arbeidsmarkt.”
 
De ICT-sector kende in 2014 een enorme boost, waardoor de vraag naar ICT’ers het aanbod voorbij stoof. De ABN Amro pleit in een recent sectorrapport zelfs voor omscholing van huidige medewerkers door bedrijven om het komende tekort op te vangen. De financiële sector gaat nu dezelfde kant op. Werkgevers realiseren zich dit echter nog niet voldoende. “Tijdens de financiële crisis kende Nederland een echte werkgeversmarkt. Een papiertje op zak was niet meer genoeg en werkgevers konden zich permitteren erg kritisch te zijn,” stelt Cornet. “De arbeidsmarkt verandert rap. Het UWV publiceerde een rapport waaruit blijkt dat er vooral krapte is op de markt voor specialisten in de financiële sector (actuarissen, fiscalisten, registeraccountants, controlers). Hierdoor wordt op termijn het aanbod schaarser. Bedrijven zijn verwend door de crisis. Ze blijven daardoor achter in hun HR-beleid.”
 
Gevaar
Bedrijven in Nederland lopen het risico met hun houding potentiële werknemers af te schrikken, meent Cornet. “De professional in de financiële dienstverlening van vandaag komt niet meer in beweging voor het salaris, de uitdaging of de organisatie alleen. Hij of zij wil kunnen leren, ervaren hoe de cultuur van een organisatie is. Hij shopt, net als de gemiddelde consument, bij verschillende werkgevers.”
 
Concrete en kosteloze oplossingen
Dat de markt verandert, betekent niet dat het een verloren zaak is voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe professional in de financiële dienstverlening. Volgens Cornet kunnen bedrijven een voorsprong krijgen, zonder dat ze direct hoeven te investeren in een hoger salaris of meer vakantiedagen. Een kwestie van een andere houding aannemen kan al genoeg zijn. “Bedrijven moeten hun organisatie weer leren verkopen. In sollicitatiegesprekken moet er niet alleen gefocust worden op wat de werknemer denkt toe te voegen, er moet ook serieus in worden gegaan op wat het bedrijf kan betekenen voor de carrière van de kandidaat.”
 
“Besef daarbij ook wat jouw rol in het gesprek is”, laat Cornet weten. “Streef er naar om een bepaalde sfeer neer te zetten. Wees gastvrij. Wees empathisch en niet vijandig. Het klinkt als een open deur, maar dat is het (helaas) niet. Nog veel bedrijven beginnen een gesprek aanvallend, en stellen dat “de kandidaat niet moet denken dat we de functie voor hem aanpassen.”