BasWare voorspelt verandering financiele processen in 2008

BasWare, leverancier van oplossingen voor het automatiseren van financiële processen, voorspelt welke vijf aspecten ondernemingen in 2008 zullen beïnvloeden. Volgens BasWare ontwikkelen de traditionele functies van crediteuren- en inkoopverantwoordelijken zich meer richting strategische bedrijfsfuncties.

Het stijgende gebruik van automatisering, zoals Enterprise Purchase-to-Pay technologie, om tijdrovende transacties af te handelen, zorgt er immers voor dat crediteuren- en inkoopverantwoordelijken zich meer kunnen concentreren op financiële activiteiten die van strategisch belang zijn voor de onderneming.

BasWare, leverancier van oplossingen voor het automatiseren van financiële processen, voorspelt welke vijf aspecten ondernemingen in 2008 zullen beïnvloeden. Volgens BasWare ontwikkelen de traditionele functies van crediteuren- en inkoopverantwoordelijken zich meer richting strategische bedrijfsfuncties.

Het stijgende gebruik van automatisering, zoals Enterprise Purchase-to-Pay technologie, om tijdrovende transacties af te handelen, zorgt er immers voor dat crediteuren- en inkoopverantwoordelijken zich meer kunnen concentreren op financiële activiteiten die van strategisch belang zijn voor de onderneming.

De belangrijkste voorspellingen:

1. SaaS groeit sneller dan verwacht: de rol van de CIO verandert De voordelen die Software-as-a-Service (SaaS) biedt aan ondernemingen, zoals het vermijden van een initiële kapitaalsinvestering en het implementeren van applicaties zonder gespecialiseerde technologische expertise, zorgen voor een versnelde uitrol hiervan in 2008.

Omdat SaaS een minimum aan IT-betrokkenheid vereist, zullen CFO's en andere managers steeds vaker technologische beslissingen nemen voor de hele organisatie, gebaseerd op zakelijke behoeften en niet langer gebaseerd op het interne IT-beleid. Hierdoor zal de CIO zich meer gaan richten op integratieprocessen en oplossingen die zich richten op de zakelijke prioriteiten voor de hele onderneming in plaats van op de standaardisering van bepaalde technologieën. Vooruitstrevende CIO's werken samen met CFO's en andere managers om zakelijke problemen aan te pakken met de best mogelijke oplossingen.

2. Eerst de processen, dan pas outsourcing
Outsourcing is sterk afgenomen als trend. Vooruitdenkende organisaties beseffen dat zij eerst hun eigen financiële processen op orde moeten hebben, voordat ze outsourcing in overweging kunnen nemen. Ze zien in dat eerst de operationele processen (zoals de crediteurenafdeling en de inkoop) op orde moeten zijn, om vervolgens te kunnen beslissen wat ze willen uitbesteden en welke ROI ze kunnen behalen.

3. Relaties met leveranciers gebaseerd op waarde en niet op prijs
Ondernemingen zullen zich gaan realiseren dat het vaak belangrijker is om in de relatie met de leveranciers de nadruk te leggen op waarde en niet op de laagste prijs. Een sterke relatie tussen koper en verkoper gebaseerd op waarde biedt een garantie voor een succesvolle zakelijke toekomst.

4. Niet regelgeving maar processen moeten aansturen op verandering
Ondernemingen beseffen dat een strikte focus op regelgeving vaak resulteert in rigide systemen, welke werknemers vaak proberen te omzeilen. Een voorbeeld: indien de inkoopprocessen binnen een organisatie omslachtig zijn, bestellen werknemers vaak buiten de bestaande catalogus om. In 2008 zien we een duidelijke focus van ondernemingen op de procesverbetering van hun financiële operaties gebaseerd op ?best practices?. Dit leidt tot financiële duidelijkheid, transparantie, innovatie en - als neveneffect - naleving van wet- en regelgeving.

5. Denk groot, begin klein
Organisaties blijven zoeken naar manieren om meer winst te genereren en kosten te besparen. Toch beseffen veel organisaties dat grootschalige projecten en op maat gemaakte technologieën kostbaar en tijdrovend zijn en de aandacht afleiden van de kernactiviteiten. Daarom kiezen organisaties voor leveranciers van standaardoplossingen voor het automatiseren van financiële processen. Omdat de nadruk op voortdurende verbetering van de financiële processen blijft liggen, zullen financiële afdelingen hun aandacht toespitsen op kleine, meetbare verbeteringen om zo tijdrovende en dure projecten te vermijden.